Dit is de 2021 MG 5 Electric stationwagen



Afgelopen week schreven we over hoe een Nederlandse EV-fanaat zijn Tesla liet ombouwen tot een heuse



Tesla Shooting Brake




. Hoewel er geen einde lijkt te komen aan de populariteit van Crossovers en SUV’s is er toch een merk wat zich nu aan een elektrische station waagt. Vandaag trekt het herboren MG namelijk de doeken van de MG 5 Electric.



Helemaal nieuw is de elektrische MG 5 stiekem niet. De auto werd namelijk in 2017 aan het publiek in China voorgesteld door zustermerk Roewe. De Ei5, zoals de elektrische variant van de stationwagen in China in de prijslijsten staat, werd onderworpen aan een facelift. Daarmee vond MG het hoog tijd om de auto ook in Europa aan te bieden met MG-badge.




Uitvoeringen en actieradius




Met de introductie op de Europese markt krijgt de 5 Electric gelijk een krachtigere elektromotor. Met 184 pk en 220 Nm koppel heeft de gemiddelde Nederlander ruim voldoende om over de Nederlandse wegen te zoeven. Een



Porsche Taycan Cross Turismo



zoek rijden zit er niet helemaal in maar met een sprint van 0 naar 100 km/h in 8,3 seconden blijven de straatstenen in ieder geval op z’n plek.




Belangrijker is de actieradius. De MG 5 Electric komt namelijk tot ruim

400 kilometer

op een enkele lading volgens de WLTP meetmethode. Dit alles heeft de stationwagen te danken aan een accupakket met een capaciteit van 52,5 kWh.


Opladen MG 5 Electric



Een groot pluspunt van de Britse station is de 11 kW 3-fasenlader. Deze komt standaard op iedere uitvoering. Snelladen is ook mogelijk. Met een laadsnelheid van ongeveer 85 kW is het mogelijk om de auto binnen 30 minuten te voorzien van acculading tot 80%.








Een andere leuke feature is het



Vehicle-to-Load



-systeem (V2L). Deze techniek kennen we van de recent onthulde


Hyundai Ioniq 5



. Het Vehicle-To-Load systeem, zoals de benaming voluit geschreven luid, maakt het mogelijk om andere elektrische apparaten aan de auto op te laden. Dit kan een elektrische fiets, batterij of zelfs een andere elektrische auto zijn. Wat de laadsnelheid van het V2L systeem is maakt MG nog niet bekend.





Afmetingen en interieur



Bij een stationwagen draait het natuurlijk om de ruimte. De MG 5 is daarom voorzien van



578 liter bagageruimte



. Wanneer de achterbank ingeklapt is neemt dit toe tot een inhoud van maximaal 1456 liter. Verder is de auto 4,54 meter lang, 1,51 meter hoog en 1,81 meter breed.







Een echt ruimtewonder is het dus niet maar MG mikt dan ook op de markt van compacte stationwagens zoals de Volkswagen Golf Variant en Kia Cee’d Sportswagon. Wie echt ruimte te kort komt kan kiezen voor een trekhaak. De MG 5 Electric is namelijk in staat om 500 kilo te trekken.







Blijkbaar vergat MG om enigszins fraaie persfoto’s te maken van het interieur waardoor de huidige interieur foto’s rechtstreeks met een Rabobank-scanner gemaakt lijken te zijn. Toch krijgen we een indruk van het strakke interieur. Liefhebbers van fysieke knoppen kunnen hun hart ophalen. Op de middenconsole zijn namelijk de nodige knoppen te vinden. Verder krijgt de MG 5 Electric net als zijn grotere broertjes de MG ZS EV en EHS een infotainmentsysteem met Android Auto en Apple Carplay.







Wat de elektrische C-segment stationwagen moet gaan kosten maakt MG in een later stadium bekend. Naar verwachting komt de 5 Electric medio oktober naar Nederland. 




Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *