Deze automerken verkopen uitsluitend elektrische auto’s




Recent



kondigde Jaguar Land Rover



aan dat het concern per 2030 alleen nog auto’s met een elektrische aandrijflijn de fabriek uit zal laten rollen. De Britten zijn niet de eerste die aangeven over te stappen op volledig elektrische auto’s. Ook het



Zweedse Volvo



kwam met een soortgelijke mededeling. Hoewel deze merken nog spreken over toekomstplannen zijn er tevens een aantal autofabrikanten die voet bij stuk hebben gehouden en de verbrandingsmotor al vaarwel hebben gezegd. Wij zetten deze merken voor je op een rijtje.


MG



MG is terug van weggeweest! Het van oorsprong Britse automerk verraste vriend en vijand in 2019 met de MG ZS EV, een volledig elektrische crossover met een actieradius van ongeveer 220 kilometer. De MG sloeg aan in Nederland, in totaal rijden er zo’n 3.500 hippe elektrische MG’s rond in Nederland. Hoewel de MG niet echt een vooruitstrevende auto is op het gebeid van actieradius en opladen is het wel een goede deal. De ZS EV is bij de Nederlandse dealers 




verkrijgbaar vanaf 30.985 euro.






Smart




Eveneens in 2019 kwam Smart met een persbericht dat ze besloten hebben te stoppen met het leveren van brandstofmotoren. In 2018 werd de benzinemotor al uit de prijslijsten gehaald in onder andere de VS, Canada en Noorwegen. De stadswagens zijn uitsluitend te verkrijgen met een elektromotor. In het aantal modellen is overigens niet gekort. De ForTwo,



ForTwo Cabrio



, ForFour en zelfs verschillende


Brabus uitvoeringen



zijn als elektrische auto te bestellen.


Rimac


Het in Kroatië gevestigde Rimac ontwikkelt en produceert sinds 2009 batterijsystemen, aandrijflijnen en zelfs elektrische sportwagens. De Rimac One staat in de boeken als snelste elektrische productieauto. Richard Hammond, de voormalig Top-Gear presentator mocht dit aan de lijve ondervinden toen hij in 2017 een Rimac One crashte. Hij kwam er gelukkig goed vanaf en de hele crash is in een uitzending te zien bij The Grand Tour. Terug naar Rimac, dit bedrijf is alles behalve een startup. Inmiddels heeft Porsche een groot deel van de aandelen van het bedrijf in handen en leveren ze veel componenten en batterijpakketten aan verschillende automerken.



Tesla



Stichting open deur.. Uiteraard kan het Amerikaanse Tesla niet ontbreken uit dit lijstje. Eigenlijk vind het automerk van pionier en miljardair Elon Musk in vrijwel ieder rijtje een plek. En dat is niet zo gek. Nog altijd zijn de volledig elektrische Tesla’s onovertroffen als het gaat om actieradius. Inmiddels is het merk uitgegroeid van de



eerste elektrische Roadster



naar een hele reeks modellen. Van de populaire Tesla Model 3, de luxe Model S en bijzondere Model X. Zeg je elektrisch dan zeg je Tesla.






Polestar




Toegegeven, hierbij spelen we een beetje vals. Het performancemerk van Volvo heeft namelijk twee auto’s in de prijslijsten staan. De prachtige maar prijzige Polestar 1 is de eerste creatie van het Zweedse merk. Dit model is stiekem een



Plug In hybride



in plaats van een volledig elektrische auto. De Polestar 2 daarentegen, is een volledig elektrische crossover.. uh.. SUV… nee… fastback.. dinges. Hoe je het ook wilt noemen, de Polestar 2 is een regelrechte hit in Nederland. Veel luxe, een hoge zitpositie en prima specificaties maken het een geduchte concurrent voor de Tesla Model 3 of Audi e-Tron.









JAC


Nieuw op de Europese markt is JAC. De elektrische crossover is een direct antwoord op de MG ZS EV. Hoewel die laatste nog enigszins naamsbekendheid heeft vanuit het verleden moet JAC het doen zonder bekende historie. Inmiddels is het eerste model, de JAC iEV77s in Nederland verkrijgbaar. De opgegeven actieradius van 240 tot 300 kilometer is een flink stuk meer dan de MG en met een vanafprijs van 29.900 euro is de auto eveneens goedkoper.



Seres


Elektrische crossovers zijn hip. Buiten de bekende merken om staan er ook nieuwe merken te trappelen voor een marktaandeel. Seres is er daar een van. Het Chinese merk heeft zijn intrede in Nederland gedaan met de Seres 3. De ‘3’ heeft een WLTP bereik van ruim 320 kilometer en is een rechtstreekse concurrent op de eerder genoemde MG en JAC. Ook Seres pakt het serieus aan met prima specificaties en een rijke standaarduitrusting. In tegenstelling tot de MG en JAC is de Seres 3 wel een flink stuk duurder. Wie 37.995 euro overmaakt kan zich de trotste bezitter van een Seres 3 noemen. 



Aiways



Een ander merk uit de Chinese hoek is Aiways. Je zou het niet haast niet verwachten maar ook Aiways richt zich op volledig elektrische SUV’s en crossovers. De 100% elektrische U5 is het eerste resultaat en is sinds eind 2020 verkrijgbaar in Nederland. De auto heeft een WLTP range tot 410 kilometer en streeft daarmee boven zijn Chinese broertjes uit. Met een vanafprijs van 39.950 euro blijft de stekkerauto onder de magische 40.000 euro grens om te kunnen



profiteren van 12% bijtelling



. Hiermee is de Aiways U5 wel een stuk duurder dan de eerdere genoemde Chinese auto’s. Of de U5 het ook lastig moet gaan maken tegenover gerenommeerde merken als Volkswagen, Kia en Hyundai is nog even afwachten.




Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *