Productie elektrische Mini in Chinese handen



 


Een nieuwe klap voor de Britse elektrische auto-industrie. De Britten wilden wereldleider worden in de productie van elektrische auto’s en daarmee veel werkgelegenheid creëren. Maar volgend jaar

verhuist BMW

de

productie


van


de elektrische Mini

van het Verenigd Koninkrijk naar

China

. Een regelrechte ramp, vooral wanneer je je bedenkt dat het in Oxford is waar de deuren gesloten voor de elektrische auto worden. Dat het eigenaarschap van de Mini in Duitse handen kon men nog overheen komen. Maar Oxford is de stad waar de Mini’s sinds mensenheugenis van de band rollen. En dat ligt pas echt gevoelig.

Waarom vertrekt de Mini?


Een belangrijke reden is het structurele tekort van de microchips. Dit jaar heeft de fabriek in Oxford om deze reden zelfs een week stil gelegen. De stekkerauto zit tegenwoordig boordevol met elektronica. Het elektrische rijsteem, een dashboard met operatingsysteem, grafische kaarten, displays ter grootte van 2 iPads, tal van sensoren voor de verkeersveiligheid, voor al dit moois zijn heel veel chips nodig. En als autofabrikant kun je hier niet op achter blijven want de concurrentie is moordend.

Dat de verhuizing te maken heeft met de Brexit of de regelgeving in Europa wordt door BMW ontkend. Wel verwacht men vooral efficiëntere productielijnen op te kunnen zetten met dus minder toevoerproblemen van de microchips.

Het afgelopen jaar werden 40.000 elektrische Mini’s gebouwd. De productie van de fossiele Mini’s blijft wel in Oxford. Nog steeds goed voor 160.000 auto’s. Een schrale troost, want we weten dat de brandstofauto een aflopende zaak is.

Elektrische Mini vooraanzicht
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *