Chinese automerken | alle elektrische modellen op een rij
De Europese auto-industrie mag zich gerust flinke zorgen gaan maken als het gaat om de bedreigingen uit China wat betreft de elektrische auto. De grootste oorzaak hiervan zijn de lage prijzen. Of het nu om het goedkope segment gaat of het duurste, de Chinezen lijken in staat goedkopere alternatieven te kunnen bieden. Met bijna 1,1 miljoen auto’s is China inmiddels de grootste autoexporteur ter wereld. Een derde ervan (rond de 400.000 stuks!) is elektrisch!
Elon Musk van Tesla zag deze ontwikkelingen al aankomen en nam de vlucht naar voren:
het verlaagde wereldwijd zijn prijzen
. Mondjesmaat zien we in de Europese industrie ook wat gebeuren, zoals een laaggeprijsde ID.2 van Volkswagen. Ook Renault schijnt de bedreigingen uit het Verre Oosten tegemoet te treden met op handen zijnde prijsverlagingen. Vraag is dan wat die Chinese concurrentie dan precies is.
Wij geven een beeld van de huidige volledig Chinese elektrische modellen die naar de Nederlandse markt komen.
Chinese automerken | historie en ontwikkelingen
Het begon al in 2006 toen het Chinese SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation) het noodlijdende Britse MG over nam. Het Zweedse Volvo volgde. Onder het mom van ‘If you can’t beat them, join them’, ging het een verregaande vorm van samenwerking aan met Geely. Het Chinese Geely is echt een hele grote jongen. Niet alleen maakt het zelfstandig Chinese stekkerauto’s, ook op diverse fronten is het de samenwerking aangegeaan met de Europese auto-industrie. Voorbeelden zijn Polestar, het vroegere performancelabel van Volvo, en het Britse Lotus. En onlangs kwam het bericht naar buiten dat Mercedes-Benz de samenwerking aan gaat met Geely middels de joint-venture
Smart Automobil
.
In haar expansiedrift wil China ook vaste voet aan de grond op de Europese EV-markt. Daarbij past heel goed dat de Europese Unie vanaf 2035 geen nieuwe brandstofauto’s meer wil. China blijkt zich sneller te kunnen transformeren naar deze nieuwe werkelijkheid en is daar nu al op voorbereid. Typisch Europa, dat ook al de slag leek te verliezen met Tesla. Daarbij moet wel gezegd dat de Chinese autofabrikanten de grondstoffen voor de batterij uit eigen achtertuin kunnen halen. Dit brengt een groot kostenvoordeel met zich mee, want laat de batterij nou net het duurste onderdeel van de elektrische auto zijn.
Overzicht Chinese elektrische auto’s
China blijkt ook prima in staat om zelfstandig Chinese elektrische modellen van de grond te tillen. En dan niet alleen voor de thuismarkt, die overigens de grootste EV-markt ter wereld is. Hier volgt een overzicht van de volledig elektrische Chinese auto’s die tot nu toe naar West-Europa en de Nederlandse markt zijn gebracht.

BYD – Build your Dreams
BYD heeft grootse Europese plannen. Zo groot dat het eigen Europa productievestigingen wil oprichten. We kenden BYD al van de modellen
Atto 3
, de Tang en de Han. Met de nieuwe modellen gaat BYD op de maritieme tour met de modellen SEAL en de Dolphin. BYD is inmiddels wereldwijd de grootste leverancier van elektrische auto’s.
Naast de elektrische auto produceert BYD ook elektrische autobussen, bestelbussen en vorkheftrucks. Ook is BYD bekend van de
blade batterij
, een interessante energieopslagtechniek met grote voordelen. Dit kon wel eens de batterij van de toekomst zijn en ook hier loopt China weer voorop.
NIO
NIO was één van de eerste Chinese modellen die de stap naar Europa heeft gezet. Het heeft zich toegelegd op het luxe segment en gaat de concurrentie aan met de grote Duitse merken en Tesla. Bekende modellen die NIO tot nu toe heeft NIO uitgebracht zijn de
NIO ET5
, de NIO ET7 (sedanuitvoering) en de NIO EL7 (SUV). De EL7 heeft 2 elektromotoren (voor 245 pk en achter 409 pk). Opvallend van NIO is dat het mogelijk maakt om een
lege accu om te wisselen
voor een volle (ook al is de voorziening nog zeer beperkt uitgerold). Voordeel is dat er geen laadtijd verloren gaat. De prijzen van de NIO liegen er niet om. Zo ligt de vanafprijs van de NIO ET5 rond de € 72.000.
Lync & Co
Ook Lync & Co is in eigendom van Geely. Zie hier ook meteen de verbanden met Polestar en Volvo. Het eerste model, de Lync & Co 01, staat namelijk op hetzelfde onderstel als die van de Polestar en Volvo. In China kent Lync & Co ook de modellen 02, 03, 05, 06, 08 en 09. In Nederland bleef de uitrol tot nu toe beperkt tot de Lync & Co 01. In maart dit jaar is het model Lync & Co 08 toegevoegd aan het Nederlands assortiment. Beide modellen zijn plug-in hybrides. In 2024 wil de fabrikant het 01-model ook met volledig elektrische aandrijving opleveren. Het is mogelijk de Lync & Co 01 als een abonnement af te nemen voor € 550 per maand. Koop je hem zelf, dan is ie voor rond de € 45.000 voor jou.
Aiways
Het nog zeer jonge Aiways is als start-up opgericht in 2017 en heeft zich volledig toegelegd op de productie van elektrische auto’s. Net als Tesla heeft de Chinese autofabrikant geen eigen showrooms. Een Aiways wordt alleen online besteld en aangekocht. Sinds de introductie van dit automerk is tot nu toe alleen de Aiways U5 SUV uitgerold. De
Aiways U6 SUV Coupé
wordt naar verwachting in het derde kwartaal van dit jaar geleverd. De Aiway U5 Prime kost EUR 46.950. In het najaar komt een goedkopere versie van de U5 op de markt. Dit is de Aiways U5 Xcite en kost EUR 42.950. De duurdere Aiways U6 gaat vanaf EUR 48.975 kosten.
Hongqi
De Hongqi is overduidelijk gericht op het topsegment. Origineel is het automerk bekend van de Chinese staatslimousines en dat zie je terug aan de volledig elektrische Hongqi E-HS9, het enige model van Hongqi dat tot nu toe in Europa is uitgerold. Het Chinese merk doet zijn naam eer aan door meteen met de grootste SUV te komen die er is. Is ook niet zo vreemd want het model wil concurreren met de Mercedessen van tegenwoordig. Het basismodel meet 5,2 meter en wordt aangedreven door twee elektromotoren van 215 pk. De accucapaciteit van de Hongqi E-HS9 is 84 kWh. De Chinese tank haalt een bereik van bijna 400 kilometer (WLTP).
Seres
Hoewel het hoofdkantoor van Seres zich in de VS bevindt, is het moederbedrijf van Seres wel Chinees. In 2021 kwam het bedrijf naar Nederland met de volledig elektrische crossover Seres 3. Het model wil concurreren met de Volkswagen ID.3 en de Hyundai Kona Eledtric. Zelfs de prijzen van de 3 concurrenten liggen dicht bij elkaar. In dit voorjaar van 2023 is de Seres 5 uitgerold. Het betreft een volledig elektrische SUV Coupe met 585 pk. De Seres 3 is compleet leverbaar voor EUR 37.885. Het instapmodel van de Seres 5 (2WD Standard) wordt te koop aangeboden vanaf 67.900 euro.
XPENG
De elektrische autofabrikant XPENG is opgericht in 2014. Net als Hongqi richt ook XPENG zich op het dure segment van de elektrische auto’s. Momenteel heeft XPENG 3 modellen uitgerold in Nederland. Dit zijn de sedanuitvoeringen XPENG P5 en XPENG P7 en de kleine SUV de XPENG G3. De XPENG P5 concurreert tegenover de net wat kleinere Tesla Model 3. Het bereik van deze sedan is volgens de fabrikant 465 kilometer. De prijs ligt rond de € 48.000 en blijft daarmee naar verwachting onder de € 50.000. De voorwielaangedreven P5 heeft een elektromotor met 211 pk en een accucapaciteit van 66 kWh. De XPENG P7 wordt geleverd vanaf € 51.999. Onlangs is er weer een model uitgebracht. Dit is de
XPENG G9
.
Zeekr
Voor nu sluit Zeekr hier de rij, maar in de nabije toekomst zullen zich ongetwijfeld nog nieuwe Chinese EV-fabrikanten melden. Zeekr blijkt in thuisland China al erg succesvol te zijn. Nu wil het zijn vleugels uitspreiden naar andere oorden zoals Europa. Ook Zeekr is in eigendom van Geely. Het Europese hoofdkantoor staat in Amsterdam. Het eerste model van Zeekr die we kunnen aanschouwen is de
Zeekr 001
. Al snel zal een SUV-model, de Zeekr X volgen. Aan de nummering van de modellen valt nog geen logica te ontdekken. Er wordt beweerd dat de Zeekr X in eerste instantie de 003 zou heten, maar daar is men blijkbaar toch van af gestapt. Een nog nieuwer model zal waarschijnlijk de 009 zijn. Dus toch weer een opvolger in de nummerreeks. De prijs van de Zeekr 001 gaat al gauw richting de € 45.000 zo niet hoger.