Cataloguswaarde en fiscale waarde | wat is het verschil?




Wie zakelijk gebruikt maakt van een auto kan er voor kiezen om deze uitsluitend voor zakelijke ritten te gebruiken of om bijtelling te betalen. In het eerste geval is een kloppende rittenregistratie nodig voor de Belastingdienst. Daarnaast mag je maximaal 500 privé kilometers per jaar rijden met de auto. Wie meer dan 500 kilometer privé rijdt met de auto krijgt te maken met de tweede optie:







bijtelling



. Hierbij is ook de

cataloguswaarde

van belang. Maar wat is dit precies?

En wat is het verschil tussen cataloguswaarde en fiscale waarde?







Wat is de cataloguswaarde?



Tijdens de zoektocht naar een nieuwe leasetopper kan het verschil in cataloguswaarde en fiscale waarde merkbaar worden. De cataloguswaarde is de officiële nieuwprijs op de datum dat het kenteken deel 1 door RDW is afgegeven. Dit is de prijs inclusief btw, BPM en accessoires die door importeur of fabrikant al zijn aangebracht voordat deel 1 van het kenteken is vrijgegeven. De cataloguswaarde is het bedrag wat voor de auto betaald moet worden. De bij de dealer aangebrachte accessoires worden niet meegeteld bij de cataloguswaarde.






Wat is de fiscale waarde?



Een auto kent in Nederland de nodige belastingen. Niet alleen krijg je te maken met belastingen tijdens het gebruik, zoals de wegenbelasting en motorrijtuigenbelasting. Ook bij de aanschaf wordt de overheid gesponsord
in de vorm van BTW en BPM.







Op basis van de fiscale waarde zal de hoogte van de belasting worden bepaald. In andere woorden, de fiscale bijtelling. De fiscale waarde is de waarde voor de Belastingdienst. Dit is altijd inclusief btw en BPM. Kosten die niet worden meegeteld voor de fiscale waarde zijn onder andere kosten rijklaar maken, registratiekosten, recyclingbijdragen en bij de dealer gemonteerde opties of accessoires.







Overigens is het goed te vermelden dat kosten ‘rijklaar maken’ sinds 2016 zijn verboden. Vaak worden deze kosten anders verpakt en alsnog in rekening gebracht. Een heel arsenaal aan mooie termen komen langs om de prijs toch nog op te kunnen hogen. De waarde van de auto op het moment dat je bij de dealer weg rijdt wordt de consumentenprijs genoemd.


Wat is het verschil?





In de praktijk worden fiscale en cataloguswaarde veel door elkaar gehaald. De fiscale waarde van een auto is lager dan de cataloguswaarde

, omdat


bij een aantal zaken niet meetellen bij de fiscale waarde.







De fiscale waarde wordt gehanteerd door de belastingdienst om de fiscale bijtelling te berekenen obv een vastgestelde bijtellingspercentage. Voor het vaststellen van dat bijtellingspercentage is de cataloguswaarde het uitgangspunt.







De bijtellingskorting voor elektrische auto’s is o.a. van toepassing op de cataloguswaarde. Dit is alleen geldig wanneer de cataloguswaarde niet boven een bepaald limiet uitkomt. In 2023 ligt de limiet op € 30.000. Gezien deze limiet steeds lager ligt en de cataloguswaarde van de elektrische auto steeds hoger, wordt het verschil tussen cataloguswaarde en fiscale waarde steeds kleiner.






Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *