Bugatti en Rimac gaan samen verder als één merk




Bugatti kennen we natuurlijk allemaal van de legendarische hypercars met extreme vermogens en belachelijke topsnelheden. Oh, en vergeet de exorbitant hoge prijskaartjes niet. Rimac zegt je misschien wat minder. Het werk heeft tot dusver twee auto’s ontwikkeld. Beide voertuigen zijn vrijwel net zo extreem als de modellen van Bugatti. Het grote verschil: Rimac heeft uitsluitend elektrische auto’s. Vanaf nu gaan de twee merken als één merk verder door een joint venture.






Komt er dan een elektrische Bugatti?



Wie weet! Vanaf vandaag is de samenwerking helemaal officieel en gaan ze verder als Bugatti Rimac D.O.O. Overigens hoef je nu niet direct te verwachten dat we geen individuele auto’s van de beide merken meer mogen verwachten. Allebei de merken gaan met het leveren en produceren van voertuigen onder eigen naam. Verwacht dus geen Rimac met Bugatti logo’s of andersom. 







Wat kunnen we dan wel verwachten uit deze joint-venture? Een elektrische Bugatti wellicht? Die kans is behoorlijk groot. Bugatti kan namelijk gebruik maken van de kennis omtrent elektrische aandrijflijnen die Rimac in huis heeft. En dat is meer dan je zou verwachten. Naast een aantal extreme hypercars levert Rimac namelijk ook verschillende accu’s en batterijen aan andere automerken. Overigens zit daar niet alleen voor Bugatti een voordeel aan maar ook voor Porsche. 







Want ook Porsche is een groot aandeelhouder geworden van de joint-venture Bugatti Rimac D.O.O. Met een percentage van 45 procent is het merk eigenaar. Opvallend is dat Porsche ook al aandelen van Rimac Group heeft. 22% zelfs. Misschien is Porsche daarom wel de grootste winnaar van deze samenwerking. Andere aandeelhouders van Rimac Group zijn Hyundai met 11% en Mate Rimac, de oprichter van het merk, zelf met een percentage van 35%. Nog eens 32% is verdeeld over verschillende kleinere aandeelhouders en investeerders.







De joint-venture zorgt er wel voor dat Volkswagen Group niet langer volledig eigenaar is van Bugatti en daardoor dient ook de huidige CEO, Stephan Winkelmann zijn zetel op te geven. Helemaal werkloos zal Winkelmann niet worden. De beste man is tevens CEO bij Lamborghini. De nieuwe CEO bij Bugatti is niemand minder dan.. Mate Rimac! Bugatti Rimac zal worden aangestuurd vanuit Kroatie in de stad Sveta Nedelja. Het plan is om in 2023 ook een nieuw R&D centrum aan te leggen naast het hoofdkantoor.






Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *