Bijtelling berekenen 2022 | wat verandert er met Prinsjesdag?




Prinsjesdag, het is traditiegetrouw de dag waarop grootste plannen worden gepresenteerd. Een spannend onderdeel binnen de aankomende plannen van de regering is altijd wat de automobilist, en in het bijzonder de EV-rijder, te wachten staat voor het komende jaar. Welke veranderingen staan op de planning rondom bijtelling, BPM en subsidies?






Bijtelling berekenen 2022 | weer minder korting



Laten we beginnen bij de bijtelling, voor menig EV-rijder toch van groot belang. Dankzij de alsmaar stijgende vraag naar volledig elektrische auto’s zal het gunstige bijtellingsvoordeel langzaam maar zeker worden afgeschaald. Dat is al enkele jaren het geval maar in 2022 komt daar nog een grote schep bij op. Wie op dit moment een elektrische auto als leaseauto aanschaft mag zich gelukkig prijzen met ‘slechts’ 12% bijtelling tot een bedrag van 40.000 euro. Alles boven dit bedrag geldt een bijtelling van 22%.







Voor 2022 zal zowel het percentage als het bedrag worden aangepast. De bijtelling voor volledig elektrische auto’s stijgt naar 16% tot een bedrag van 35.000 euro. Kortom, 4% meer bijtelling en 5.000 euro minder ‘budget’. Alles boven de 35.000 euro zal worden afgerekend met 22% bijtelling. In een reactie liet BOVAG al weten niet gelukkig te zijn met de nieuwe bijtellingsregeling. De verhoging van het bijtellingstarief en de verlaging van het bedrag zouden juist de aanschaf van een elektrische auto ontmoedigen terwijl dit juist, gezien de klimaatdoelstellingen van Nederland, andersom zou moeten zijn.






Meer subsidie op elektrische auto in 2022



Aan het begin van dit jaar stelde het kabinet met terugwerkende kracht een subsidiepot beschikbaar voor de particuliere aanschaf van een nieuwe elektrische auto. Binnen enkele dagen was deze subsidiepot leeg. De subsidie van 2.000 euro op een gebruikte elektrische auto ging wat langer mee maar ook deze bereikte enkele weken geleden de bodem.







Voor 2022 zal de subsidiepot wederom worden aangevuld. De vraag is natuurlijk hoe lang deze mee zal gaan. In plaats van een aanschafsubsidie van 4.000 euro kun je voor 2022 aanspraak maken op een bedrag van 3.700 euro voor een nieuwe elektrische auto. Het grote voordeel is dat de pot zal worden aangevuld met ruim 90 miljoen euro extra. Waarvan 10 miljoen is gereserveerd voor subsidie op een gebruikte elektrische auto en 28 miljoen voor elektrische bestelbussen en bedrijfswagens.


Regels rondom BPM in 2022



De gunstige BPM-regeling voor elektrische voertuigen blijft van kracht. Dat wil zeggen dat volledig elektrische auto’s vrijgesteld zijn van BPM tot en met 2024. De BPM zal voor reguliere auto’s met ene verbrandingsmotor wel stijgen. Dit heeft niet alleen te maken met het uitbannen van auto’s met een verbrandingsmotor maar tevens met het mislopen van BPM-inkomsten.







Zelfs voertuigen met verbrandingsmotoren worden, door bijvoorbeeld hybride techniek, steeds zuiniger. Minder uitstoot is een lager BPM tarief en dus minder inkomsten voor de overheid.


Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *