Auto op waterstof | welke zijn er momenteel te koop?




Het is een verhitte strijd aan menig keukentafel: de toekomst van de automobiel. Maakt waterstof zijn opwachting? Gaan we allemaal elektrisch rijden of worden alternatieve brandstoffen de nabije toekomst? Als we de autofabrikanten mogen geloven zoeven we straks allemaal naar ons werk in een hippe EV. Dat wil niet zeggen dat andere alternatieven, zoals waterstof, uitgesloten zijn. Een feit blijft wel dat er slechts een paar waterstof voertuigen te koop zijn. Om precies te zijn slechts twee stuks. 






1. Toyota Mirai


Allereerst is er de Toyota Mirai. Waar alle andere merken vooral groots inzetten op de elektrische aandrijflijn zet Toyota eigenwijs in op de waterstof brandstofcel auto. Al vanaf de eerste generatie Mirai, die in 2017 op de Nederlandse markt kwam, gaf Toyota aan groot voorstander te zijn van waterstof auto’s en heilig te geloven dat waterstofauto’s de toekomst zouden zijn. Leuk weetje: de letterlijke vertaling van het Japans naar Nederlands van de naam Mirai is ’toekomst’. De Fuel Cell Vehicle, ofwel FCV komt op een volle tank waterstof ongeveer 650 kilometer ver. In Nederland heeft de Toyota Mirai een vanafprijs van €65.995.





2. Hyundai Nexo



Naast Toyota is er nog een merk wat het aandurfde om een waterstofauto op de markt te brengen. Dat merk is Hyundai. Anders dan Toyota heeft Hyundai wel voornamelijk haar zinnen gezet op volledig elektrische auto’s maar beperkt het de mogelijkheden tot waterstof auto’s in de toekomst niet. De compacte SUV die in 2018 onthuld werd is eveneens een zeldzaamheid op de Nederlandse wegen. Toch valt er over de actieradius weinig te klagen. Op een volle tank komt de Nexo namelijk 665 kilometer ver. Wie wel oren heeft naar zo’n hippe FCV (of FCEV) dient minimaal €69.995 te overhandigen aan de betere dealer. Dat is overigens



fors goedkoper dan de € 83.995 wat de Nexo in 2019 nog moest opbrengen



.






Waarom zijn waterstofauto’s niet populair?


We kunnen helaas niet anders dan concluderen dat de waterstof auto nog niet het gewenste succes is. De oorzaak is niet direct te wijten aan de consument. Het is namelijk een combinatie van factoren die het succes van de waterstofauto in Nederland behoorlijk tegenhoud. Allereerst is er natuurlijk het beperkte aanbod. In tegenstelling tot reguliere brandstof auto’s en volledig elektrische auto’s is het aanbod enorm beperkt. Waar je tegenwoordig vrijwel ieder automerk kan bezoeken en kan kiezen voor een EV geldt dat absoluut niet voor waterstof auto’s. Alleen de Hyundai of Toyota dealer zal je een dergelijke auto aanbieden.




Dan is er de prijs. Die is simpelweg te hoog. De prijzen van volledig elektrische auto’s dalen inmiddels behoorlijk naarmate het aanbod toeneemt. Dat zorgt niet alleen voor een toestroom van zakelijke rijders maar ook



particuliere kopers



en occasionkopers. Daarnaast kent een waterstofauto veel minder


financiële voordelen, subsidies en regelingen




als een elektrische auto. En laten we eerlijk zijn: het succes van de elektrische auto in Nederland is grotendeels te danken aan de financiële voordelen waaronder de bijtellingsvoordelen.








Maar er zijn meer redenen te noemen. De actieradius van elektrische auto’s was nog altijd een dingetje. Tegenwoordig is een range van meer dan 400 kilometer eerder de regel dan uitzondering. De Lucid Air weet zelfs een verbluffende



837 kilometer op een volle lading




af te leggen. Wellicht het allergrootste bezwaar blijft de beperkende infrastructuur. Inmiddels zijn de laadpalen in ons land niet meer weg te denken en is ‘



Range Anxiety




‘ iets waar men later de kleinkinderen over bij zal praten. Voor waterstof zijn de problemen nog wel degelijk zichtbaar. Op dit moment kent Nederland namelijk



slechts 7 vulstations



. Zal waterstof in een stille dood sterven of zal de populariteit juist toenemen de komende jaren? De toekomst zal het uitwijzen.









Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *