Audi R8 e-tron | het verhaal achter de mislukte lancering




In 2007 kwam het brave Audi op de proppen met een fantastische sportcoupe, de Audi R8. De tweedeurs sportwagen werd geproduceerd door Quattro GmbH, het voormalig sportlabel van Audi wat ook verantwoordelijk is voor de RS-modellen. De auto kreeg een bijzonder koetswerk en een magische 4.2 FSI V8 motor met quattro vierwielaandrijving. Goed voor 420 pk bij 7.800 toeren en 430 Nm koppel. 







Een kleine 2 jaar later kwam ook de atmosferische 5.2 liter V10 beschikbaar. Deze krachtbron uit de Lamborghini Gallardo was de overtreffende trap met een vermogen van 525 pk en 530 Nm koppel. Na de nodige speciaaltjes, cabrio’s en circuitversies en facelifts werd de eerste generatie in 2015 afgelost voor de tweede generatie. Deze versie valt eerder onder de categorie supercars dan sportwagens dankzij de V10 motor met minimaal 540 pk, oplopend tot 610 pk. Een fantastisch geluid, topprestaties en een perfecte wegligging maken de R8 al jaren een verkoopsucces onder de gefortuneerden.







Met de komst van de nieuwe generatie, en het vervallen van de V8, besloot de Duitse autofabrikant meer wegen in te slaan. Het resultaat: een volledig elektrische Audi R8. Maar soms kun je te veel voor de troepen vooruit lopen. Lees hier

het verhaal over de mislukte Audi R8 e-tron

.






Volledig elektrische Audi R8 e-tron met 460 pk


Tegenwoordig valt de elektrische auto niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Niet alleen onder stadsauto’s, middenklassers of toplimousines,


ook



bizarre supercar creaties




zijn vrijwel wekelijks in het nieuws te vinden. Zelfs



iconische sportwagens




komen als nieuwe auto’s met elektromotor en stekker op de markt.









In 2015, het jaar dat de Audi R8 e-tron werd geïntroduceerd, was de ontwikkeling rondom elektrisch rijden nog niet zo ver gevorderd als tegenwoordig. Een volledig elektrische supercar in 2015, wat moet je daar nou mee?









Toch dacht Audi goud in handen te hebben door de populaire R8 te ontdoen van diens V10 en een elektromotor terug te plaatsen. Er werd gekozen voor een 92 kWh groot accupakket en twee elektromotoren. Op papier was het allemaal zo slecht nog niet. De elektromotoren leverden gezamenlijk een gezonde 460 pk en 920 Nm koppel. Hierdoor kon je in 3,9 seconden naar de honderd kilometer per uur knallen. De topsnelheid lag, afhankelijk van de rijmodus, op 210 km/u of 250 km/u.







Zelfs bijtellingsvoordeel kon de R8 e-tron niet redden.






Een avontuur van korte duur


De R8 e-tron, zoals de elektrische variant van de R8 werd gedoopt, kreeg daarnaast een extreem lage CW-waarde van slechts 0,28. Dit was te danken aan de nodige aanpassingen aan de carrosserie. Voornamelijk door het sluiten van de luchtinlaten en de gesloten velgen. De actieradius was overigens ook niet slecht. Wie de rechtervoet enigszins wist te beheersen kon 450 kilometer ver komen op een lading.





Vol goede moed startte Audi in 2015 de productie van de R8 e-tron om vervolgens in 2016 de stekker uit het project te halen. Wat bleek? Audi R8 kopers prefereerden veel liever de brullende V10 dan de zoevende klanken van de e-tron. Na minder dan een jaar werd zodoende de productie stop gezet. Met nog geen 100 stuks verkocht. Aan de specificaties zal het niet gelegen hebben, die waren vrijwel gelijk als de V10. Was het geluid en de beleving ten opzichte van de geruisloze R8 e-tron dan echt doorslaggevend? Of zou het toch de absurde prijs van ruim 1 miljoen euro zijn geweest? Voor dat geldt kocht je namelijk ook twee tot drie R8’s met V10 en hield je geld over voor een mooie Tesla Model S met vergelijkbare range. 



Het was beslist niet de eerste keer dat Audi experimenteerde met een elektrische supercar. Van de eerste generatie onthulde het merk in 2010 ook de R8 e-tron. Deze kreeg 4 elektromotoren en ruim 310 pk. Deze sportwagen zag nooit het levenslicht als productieauto omdat de auto vooral diende als studieproject voor Audi. Of we, gezien het bovenstaande debacle, ooit nog een elektrische R8 van Audi mogen verwachten valt nog maar te bezien.





Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *