Audi Q8 e-tron, de nieuwe SUV en Sportback van Audi
Audi
is met de e-tron begonnen aan de elektrische auto in het topsegment. De nieuwe
Audi Q8 e-tron
is de achtste EV in de rij. Als onderdeel van de strategie “Vorsprung 2030” wil de autofabrikant binnen 11 jaar een volledig elektrische automerk zijn. Eind 2026 wil het maar liefst meer dan 20 modellen op de rol hebben.
Van de Q8 e-tronserie wordt een
SUV
en een
Sportback
uitgebracht. Ook komt er een
SQ8 e-tron
.
Naar verwachting rollen de eerste modellen Audi Q8 e-tron en Audi Q8 Sportback e-tron eind februari 2023 van de band voor Duitsland en de belangrijkste Europese markten. In de VS zal dit naar verwachting eind april zijn. De basisprijs voor de Audi Q8 e-tron in Duitsland wordt 74.400 euro.
Nieuwe look
Veel veranderingen aan het model, met name aan de voorkant, geven de SUV extra glans aan de toch al stoere uitstraling van de Audi.
De Q8 e-tron is het topmodel is onder de elektrische SUV’s en cross-overs van Audi. Dat de Q8 e-tron en Q8 Sportback e-tron volledig elektrische modellen zijn is goed te zien aan de nieuwe ontwerpen voor de voor- en achterkant met het zogenaamde Singleframe-masker en de omgekeerde grille. De QS-lijn heeft een Singleframe-grille die in koetswerkkleur is afgewerkt.
Met de nieuwe Q8 e-tron introduceert Audi tevens een nieuwe huisstijl. Dit herken je aan een tweedimensionaal ontwerp van de bekende Audi-ringen. De Q8 e-tron is het eerste model met het nieuwe modelembleem met Audi-opschrift.
Aandrijflijn en laden
Voor zowel de SUV als de Sportback kan worden gekozen uit drie aandrijflijnvarianten met elektrische vierwielaandrijving. De motoren van de basismodellen van de Audi Q8 50 e-tron en de Audi Q8 Sportback 50 e-tron leveren een maximaal vermogen van 250 kW. De motoren van de Audi Q8 55 e-tron en Audi Q8 Sportback 55 e-tron leveren een maximaal vermogen van 300 kW. De modellen halen een topsnelheid van 200 km/u (begrensd). De SUV haalt een bereik van 582 kilometer en de Sportback-versie zou volgens de fabrikant meer dan 600 kilometer moeten kunnen halen.
De topper van de Q8-serie, de Audi SQ8 e-tron en Audi SQ8 Sportback e-tron, worden aangedreven door drie motoren. Op de vooras is een elektromotor van 124 kW geïnstalleerd. Op de achteras zitten twee elektromotoren met elk 98 kW vermogen die ieder voor zich een achterwiel aandrijven. Hun maximale vermogen is 370 kW. De actieradius van de SQ8 SUV is 494 km en tot 513 km voor de SQ8 Sportback. Hun topsnelheid is begrensd op 210 km/u.
De accu van de Q8 50 e-tron heeft een opslagcapaciteit van 95 kWh terwijl de krachtigere versies van de Q8 55 e-tron en SQ8 e-tron 114 kWh heeft (bruto-cijfers). Aan de snellader heeft de Audi Q8 50 e-tron een maximaal laadvermogen van 150 kW. Met de Q8 55 e-tron en SQ8 e-tron stijgt het maximale laadvermogen tot 170 kW. Het opladen van de grote batterij laadt in ruim een half uur van 10% tot 80%
Aan de thuislader laadt de Audi Q8 e-tron op tot 11 kW met een optie tot 22 kW. Onder ideale omstandigheden kan de Audi Q8 50 e-tron volledig opladen in ongeveer 9 uur en 15 minuten. Met 22kW lukt het ongeveer in vier uur en 45 minuten. De grotere batterij laadt ongeveer in 11 uur en 30 minuten bij 11 kW en zes uur bij 22 kW. Wil je meer weten over het laden van de Audi e-tron, zie daarvoor een speciaal hiervoor geschreven
blog
.
De Audi Q8 e-tron is standaard voorzien van de Plug & Charge-functie. Bij compatibele laadstations autoriseert het voertuig zichzelf bij het insteken van de laadkabel en activeert het laadpunt. Facturering gebeurt automatisch.