Audi Q5 e-tron | 7-zitter die aan ons voorbij gaat




De Audi Q5 kennen we eigenlijk allemaal wel. Een ruime

7-zitter

en premium SUV met prima rijeigenschappen en een reeks aan motoren. Wat we van de Q5 nog niet kennen is een elektrische variant. Welnu, dat is eigenlijk de

Audi Q5 e-tron

. De vandaag onthulde Audi Q5 e-tron draagt weliswaar de naam ‘Q5’ maar heeft niets van doen met de reguliere Q5. Snapt u het nog?






Elektrische Audi Q5 e-tron



Nee, de Audi Q5 e-tron is een volledig nieuw model en uiteraard volledig elektrisch. We beginnen met een opfrisbeurt. Het aanbod van elektrische cross-overs binnen het gamma begint namelijk behoorlijk toe te nemen. Allereerst is er de reguliere e-tron, die is er tevens als e-tron Sportback. Vervolgens is er de Q4 e-tron die er ook als Q4 e-tron Sportback is en is de Q6 e-tron ook in aantocht. Precies tussen de Q4 e-tron en Q6 e-tron positioneert Audi nu de Q5 e-tron. 







Begin dit jaar konden we al kennismaken met een concept versie van de Q5 e-tron. Begin augustus lekten de eerste beelden van het model en werd het duidelijk dat de Audi gebruik maakte van het MEB-platform. In feite is de Q5 e-tron dan ook de Audi-broer van de Volkswagen ID.6. En dat is weer de grotere variant van de ID.4 die uitsluitend in China leverbaar is. Dan direct het slechte nieuws: ook de Q5 e-tron zal niet naar Nederland komen. Sterker nog, de auto zal alleen leverbaar worden in China. Waar de vraag naar ruime cross-overs groot is.




Twee elektromotoren



Dat de Audi niet naar Europa komt is eigenlijk best jammer. De grote SUV is alles wat je van Audi mag verwachten. Ruim, een luxe afwerking van hoogwaardige materialen en de nieuwe designtaal. Met een lengte van 4.876 millimeter en een wielbasis van 2.965 millimeter zijn de maten identiek aan de ID.6. 







Ook wat betreft techniek valt het een en ander te melden. De instapper krijgt de beschikking over 177 pk. Deze versie moet het doen met een enkele elektromotor op de achteras en een 55 kWh groot accupakket. De tweede versie is uitgerust met twee elektromotoren en vierwielaandrijving en doorbreekt met 204 pk de 200 pk grens. Het 




topmodel heeft een 83,4 kWh grote batterij en 299 pk. 


Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *