Audi Q5 45 TFSI | Q5 benzine tegenover Q5 e-tron






Twee premium SUV’s met grote overeenkomsten en één groot verschil, de aandrijving. Audi staat bekend om zijn flinke aanbod luxe modellen met een variatie in benzine, diesel, Plug-In Hybride én elektrisch. Dankzij de hoogwaardige afwerking, vele personalisatie mogelijkheden en voortreffelijke rijeigenschappen weet het Duitse merk ook veel Nederlanders te overtuigen. Jarenlang was de Audi Q5 een populaire keuze voor wie veel luxe wenste in combinatie met een hoge instap. Sinds 2019 is er een alternatief: de Audi e-tron.












Met behulp van de Nederlandse overheid in de vorm van een

 


gunstige bijtelling




en verschillende



subsidieregelingen



 lijkt de e-tron de nieuwe Audi Q5 te worden. Maar is zo’n Audi e-tron ook als particuliere koper interessant? Of is de vertrouwde Audi Q5 met benzinemotor de betere keuze?









In de Eurotest zoeken wij het voor je uit! We laten het milieu aspect van een elektrische auto achterwege en richten ons uitsluitend op het kostenplaatje. 



Welke auto is financieel gezien het meest voordelig om te kopen? We kijken hierbij onder andere naar de aanschafprijs, afschrijving, onderhoudskosten en de tank- of stroomkosten.

Meetwaarden Audi Q5 45 TFSI tegenover Audi Q5 e-tron


Tja, we zouden het gemakkelijk kunnen maken en uitsluitend vergelijken op basis van de aanschafprijs 


maar daar ben je natuurlijk niet mee geholpen. Daarom gaan we een stapje verder. Naast de aanschafprijs van twee jong gebruikte Audi’s nemen we ook de kosten voor onderhoud, verzekering en wegenbelasting onder de loep. Uiteraard vergeten we ook de tank- of laadkosten niet te vermelden voor een realistisch vergelijk.


In het artikel gaan we uit van gemiddelde waarden op basis van



cijfers van het CBS



:




  • Gemiddelde literprijs benzine (Euro 95) in 2020: €1,562



  • Gemiddelde prijs per kWh (huishouden) in 2020: € 0,2163



  • Gemiddelde prijs per kWh (publiek laden) in 2020: € 0,35



  • Gemiddelde prijs per kWh (snelladen) in 2020: € 0,59



  • Gemiddeld jaarkilometrage particulier in 2020: 11.500 kilometer per jaar



  • Bezit van de auto: 24 maanden



  • Aantal schadevrije jaren: 5


De auto’s



Natuurlijk zijn er veel opties buiten het merk uit Ingolstadt om de elektrische Audi e-tron mee te vergelijken. Toch kiezen we er in dit geval voor om het vergelijk binnen het modellengamma van Audi te laten plaatsvinden. Eén van de redenen voor deze keuze is de afmetingen van beide voertuigen. Wat betreft de afmetingen zijn de e-tron en Q5 namelijk aardig aan elkaar gewaagd. 







Toegegeven, de e-tron is enkele millimeters breder en langer dan de Q5 maar het verschil is te verwaarlozen. Daarbij verwachten we dat de trouwe Audi rijder als eerste zijn oriëntatie proces begint bij, jawel.. Audi. De overstap van een Q5 naar een elektrische e-tron zou, mits de financiële voordelen zegevieren, een logische stap zijn.







Een volledige nieuwe Audi laten we in dit geval over aan de leaserijder. Voor deze Eurotest gaan we op zoek naar twee jong gebruikte exemplaren. Geen fictieve waardes en onrealistische cijfers. Nee, voor dit vergelijk zoeken we twee auto’s die op het moment van schrijven daadwerkelijk te koop staan. Beide Audi’s hebben een vrijwel gelijke kilometerstand, hetzelfde bouwjaar en een overeenkomende uitvoering. Om de privacy van de toekomstige kopers toch enigszins te waarborgen laten we de kentekens wel even achterwege.









  • Audi e-tron 55 Quattro (elektrisch)




  • 95 kWh Accucapaciteit. 408 pk elektromotor



  • Bouwjaar 2021


  • Automaat


  • 36.500 kilometer



  • Uitvoering: Advanced Pro Line S


  • Vraagprijs: € 64.890,00

  • Audi Q5 45 TFSI Quattro (benzine)

  • 2.0 TFSI 245 pk benzinemotor

  • Bouwjaar 2020

  • Automaat

  • 29.780 kilometer

  • Uitvoering: S Edition

  • Vraagprijs: € 64.550,00


Realistisch verbruik en actieradius



Als eerste vergelijken we de twee Duitse SUV´s op basis van het verbruik en bijbehorende kosten. Dat een relatief zware Q5 met krachtige benzinemotor geen milieu wonder is zal geen verassing zijn. Echter, de e-tron staat ook niet te boeken als een gunstige elektrische auto in verbruik. In plaats van gebruik te maken van de cijfers volgens de WLTP meetmethode geven we de voorkeur aan een praktijkverbruik. Ofwel, realistische cijfers die tenminste haalbaar zijn. 



Goed, alles valt of staat met het gewicht van de rechtervoet en de weersomstandigheden maar een praktijkverbruik is een goed begin.





We trappen af met de Audi e-tron 55 Quattro. Met een realistisch praktijkverbruik van 23,9 kilowatt per 100 kilometer en een bruikbare accucapaciteit van 83,6 kWh moet de elektrische Audi zo’n 350 kilometer ver komen op een enkele lading. 




De Audi Q5 met 2.0 benzinemotor heeft een gecombineerd verbruik van 6,9 liter per 100 kilometer. Ofwel, 1 op 14,5.

De laadkosten van de Audi e-tron 55



Uit de waarden valt op te maken dat we uitgaan van 24 maanden bezit en een jaarkilometrage van 11.500 kilometer. Over een looptijd van twee jaar zullen de auto’s dus 23.000 kilometer meer hebben gelopen dan de huidige kilometerstand aangeeft. Het jaarkilometrage komt overigens niet uit de lucht vallen. Dit is bepaald op basis van cijfers van het CBS. Het Centraal Bureau voor Statistiek heeft namelijk berekend dat de particulier in Nederland zo’n 11.500 kilometer per jaar aflegt. 







In de meeste gevallen maken eigenaren van elektrische auto’s gebruik van een thuislader. Maar voor de langere ritten is het gebruik van een publieke laadpaal of snellader soms noodzakelijk. Daarom gaan we er van



 uit dat de e-tron 70% gebruikt maakt van de thuislader, 20% van de tijd gebruikt maakt van een publieke AC-lader en 10% de auto middels een snellader voorziet van stroom.






Totale kosten voor thuisladen



In 70% van de gevallen zal de Audi thuis worden geladen. Omgerekend naar kilometers is dat 16.100 kilometer. Eerder kwam naar voren dat voor 100 kilometer rijden de stekker-Audi 23,9 kWh verbruikt. In totaal is er voor 16.100 kilometer 3.847,9 kWh nodig. Het gemiddelde kWh-tarief voor een huishouden in 2020 is bepaald op € 0,2163. De totale kosten voor thuisladen (3.847,9 x 0,2163) komen uit op

€ 832,30 

voor twee jaar.









Totale kosten voor openbaar laden (AC)




Dan zijn er nog de laadsessies aan openbare AC-laders. Bijvoorbeeld een laadpaal bij de supermarkt of in een parkeergarage. Het percentage is bepaald op 20%. Ofwel, 


4.600 kilometer. Het verbruik per 100 km blijft uiteraard gelijk op 23,9 kWh. Om 4.600 kilometer te kunnen rijden is dus 1.099,4 kW nodig. De totale kosten voor opladen aan een openbare AC-laadpaal (1.099,4 x 0,35) komen daarom uit op





€ 384,79 

voor twee jaar


.










Totale kosten voor snelladen (DC)




Voor de langere ritten is het, omwille van de snelheid, interessant om gebruik te maken van een snellader. Dankzij het hoge snellaadvermogen van 155 kW hoeft dat met de Audi niet eens zo lang te duren. Het enige nadeel van snelladen is de prijs. Het is namelijk veruit de duurste optie om de auto te laden. 







Soms is het nou eenmaal noodzakelijk, in dit geval 10% van de totale laadsessies. Dit komt neer op 2.300 kilometer. 


De gemiddelde prijs per kWh bij een snellader in 2020 ligt op € 0,59 per kWh. Ook hier maken passen we hetzelfde verbruik toe van 23,9 kWh per 100 km. De totale kosten voor het snelladen komen daarmee uit op (549,7 x 0,59) 





€ 324,32 

voor twee jaar


.





Tellen we alle kosten bij elkaar op komen we op een totaal van


€ 1.541,41

voor twee jaar

. Per jaar dus grofweg € 770,00. Is dit goedkoper dan de Audi Q5 45 TFSI?






De tankkosten van de Audi Q5 45 TFSI



Hoewel de laadtijd als een nadeel gezien kan worden heeft de Audi e-tron het voordeel dat deze overal geladen kan worden. In de nacht aan de thuislader, een publieke laadpaal of een snellader. De benzine Audi, de Q5, is aangewezen op tankstations. Daarbij kunnen de prijzen flink fluctueren. Daarom gaan we wederom af op cijfers van het CBS. Deze weten ons te melden dat de gemiddelde benzineprijs is 2020 uitkwam op 


1,562 euro.


Met een realistisch verbruik van 6,9 liter per 100 kilometer en een totaal aantal kilometers van 23.000 per twee jaar resulteert dit in een brandstofconsumptie van 1.587 liter benzine. Daarmee komen de kosten op een totaal van



 



€ 2.478,89 

over een looptijd van twee jaar.

De goedkoopste in verbruik



Dat elektriciteit goedkoper is dan benzine is geen geheim. De uitslag is dan ook niet geheel verassend. Met een verschil van meer dan 937 euro wint de elektrische Audi e-tron 55 Quattro op het onderdeel brandstof/laadkosten. 


Motorrijtuigenbelasting (MRB)




Maar we kijken met ons onderzoek verder dan uitsluitend de brandstofkosten. Ook de motorrijtuigenbelasting (MRB) is een belangrijke kostenpost voor voertuigen in Nederland. Althans, voor auto’s met een verbrandingsmotor. Elektrische auto’s zijn namelijk



vrijgesteld van MRB



. De totale kosten voor de elektrische Audi e-tron zijn daarom


€ 0,00


per jaar.









Om de hoogte van de MRB voor de Audi Q5 te berekenen maken we gebruik van de





rekentool van de Belastingdienst



. Als waarden selecteren we onder andere dat de bestuurder woonachtig is in Nederland en selecteren de provincie Utrecht als woonplaats. Daarnaast dienen we het massa ledig voertuig, ofwel leeggewicht, van de Audi Q5 op te geven. Hiervoor gebruiken we de



RDW kentekencheck



. Deze geeft een massa ledig voertuig op van 2005 kilogram. De Belastingdienst toont vervolgens een motorrijtuigenbelasting van € 328,00 per kwartaal of 3 maanden. 


Dit komt neer op



€ 2.624 

voor twee jaar


.

Verzekering



Ook het verzekeren van een auto is niet gratis. Om de premie te berekenen gebruiken we de website



autoverzekering.nl



. Voor een maandtarief dient het kenteken, de postcode, huisnummer en geboortedatum opgegeven te worden. We gebruiken hiervoor een fictief adres ergens in de provincie Utrecht en een geboortedatum van 01-01-1980.




Bij het aantal schadevrije jaren vullen we 5 in en we selecteren het aantal kilometers op ‘7000 tot 12.000 kilometer per jaar’. Gezien de nieuwwaarde van zowel de e-tron als de Q5 is een voertuigvolgsysteem noodzakelijk. Daarom vinken we ‘Voertuigvolgsysteem’ aan. Vervolgens selecteren we een All Risk (Volledige Casco) gezien de waarde van beide voertuigen.



De premie voor de Audi e-tron is hoger dan de Q5. Voor de e-tron dient 


€ 111,54 per maand te worden afgedragen. Voor twee jaar verzekering ben je in totaal 


€ 2.676,96 


kwijt


. Dan de Audi Q5. Bij precies dezelfde verzekeraar met dezelfde voorwaarden en een gelijk eigen risico komt de premie uit op


 


€ 97,60 per maand. In twee jaar tijd dien je in totaal


 



€ 2.342,40 

over te maken aan de verzekeraar


Onderhoud



Onderhoud is noodzakelijk. Zeker in geval van een benzine of dieselmotor kan het echter een grote kostenpost zijn. In geval van elektrische auto’s geldt dit een stuk minder. Dankzij het gebrek aan vele draaiende onderdelen vind er minder slijtage plaats en vallen de kosten een stuk lager uit.







Audi is dusdanig zeker van de kwaliteit van haar elektrische SUV dat iedere e-tron standaard uitgerust is met het e-care pakket. Hiermee ben je als rijder verzekerd van 6 jaar gratis onderhoud en APK. Ook mobiliteitsservice is inbegrepen evenals navigatie updates. Cool! Kortom, de kosten voor werkplaatsbezoekjes komen dus op precies



 


€ 0,00


.






Voor de Q5 hanteert het Duitse merk de standaard onderhoudstarieven. Deze zijn simpel online te vinden en te




 



downloaden



, wel zo handig. De onderhoudsinterval voor de Audi is 15.000 kilometer of 1 jaar voor een kleine beurt en 30.000 kilometer of iedere twee jaar voor een grote beurt. Volgens de prijslijst kost de laatste 485 euro. Daarbij komt de olieservice voor 275 euro. 





Gezamenlijk komen de onderhoudskosten voor de Audi Q5 uit op

€ 760,00





In beide gevallen gaan we ervan uit dat er geen aanvullende werkzaamheden benodigd zijn zoals schade reparatie of het vervangen van koplampen.





Afschrijving



Tot slot is er nog een kostenpost om rekening mee te houden, de afschrijving. 



Het vaststellen van de afschrijving kan nogal uit uitdaging zijn. Je kunt simpelweg moeilijk inschatten wat de auto naar twee jaar nog zal opbrengen.



Voor een realistisch beeld van de afschrijving gaan we op zoek naar twee vergelijkbare auto’s die twee jaar ouder zijn dan de auto’s in dit vergelijk in ongeveer 23.000 kilometer meer hebben gelopen dan de beginstand. Vervolgens verminderen we de aanschafprijs van de twee auto’s in dit vergelijk met de oudere exemplaren en voilà! 


Uiteraard kijken we naar uitvoeringen die zo goed mogelijk overeenkomen.



Het is even zoeken maar uiteindelijk vinden een vergelijkbare Audi e-tron voor een bedrag van € 61.945,00. Mede dankzij de nog altijd geldige lage bijtelling is de afschrijving beperkt. Zeker voor 2018 auto’s waarbij het bijtellingpercentage vastgesteld is op 4% over het volledige bedrag. Een snelle berekening leert ons dat de afschrijving over twee jaar voor de Audi e-tron daarom

€ 2.945 

bedraagt (64.890 – 61.945).



De Audi Q5 kent een stuk meer afschrijving. We vinden verschillende vergelijkbare uitvoeringen met een vraagprijs van € 49.900. Daarmee komt de afschrijving van de Audi op een niet verbluffende 

€ 14.650 

(64.550 – 49.900). Auw!

Conclusie: welke auto moet ik kopen?



Vaak zijn er meer factoren belangrijk dan enkel het kostenplaatje bij het aanschaffen van een auto. Het design moet je 



aanstaan, de auto moet rijden zoals jij dat wil en de zitpositie moet voldoen aan jouw eisen. Echter, in de Eurotest laten we deze aspecten achterwege en kijken we uitsluitend naar het kostenplaatje. En daarbij kan er maar één winnaar zijn. We zetten alle kosten voor beide auto’s op een rijtje op basis van 24 maanden bezit.







En de winnaar is de elektrische Audi e-tron 55 quattro. In tegenstelling tot de vorige Eurotest, waarin we een Tesla Model 3 met een Audi A4 Limousine vergeleken, is dit keer het verschil in totale kosten behoorlijk te noemen. Het verschil in totale kosten is namelijk ruim 15.000 euro. Op de verzekeringskosten na weet de e-tron de Q5 ruimschoots te passeren op alle vlakken. 




Zeker wanneer we de huidige





2.000 euro subsidie





voor particuliere aanschaf meerekenen is de Audi een interessante optie. Voor welke SUV zou jij kiezen?



Disclaimer: de in dit artikel genoemde berekeningen dienen als voorbeeld. De daadwerkelijke cijfers kunnen afwijken door bijvoorbeeld de rijstijl of aanschafprijs. Het artikel is onafhankelijk en de uitslag was vooraf niet bekend. Het artikel dient zich enkel als informatief artikel. Er kunnen geen rechten worden ontleend aan het artikel.



Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *