Audi Grandsphere | unieke elektrische limousine





Er was een tijd dat men Audi verweet dat de modellen binnen het gamma van het merk teveel op elkaar leken. De A4 was een kleine A6 en de A6 was een kleine A8. Prima, voor een eigenaar van een A4 die zich moest voorstellen bij zijn schoonouders zonder grote autokennis maar wat minder voor de daadwerkelijke koper van een A8. Tegenwoordig staat het er anders voor. De modellen zijn redelijk te onderscheiden. Echter, het familiegezicht blijft en veel designelementen komen overeen. Dat is compleet anders met de drie concepts die Audi meebrengt naar de IAA in München dit jaar. De



futuristische Audi Skysphere Concept



hebben we inmiddels gezien en ook nummer twee is uit de doeken. Dit is de

Audi Grandsphere

Concept.







Elektrische limousine van Audi


Laten we met de deur in huis vallen, behalve het logo is er weinig herkenbaars aan het ontwerp van de Audi Grandsphere Concept. De wielbasis is enorm. Zo’n 10 centimeter langer dan het huidige topmodel, de Audi A8. Van voor tot achter is de auto zelfs langer dan de verlengde versie van de A8. De auto meet namelijk 5,35 meter. Dit brengt kansen met zich mee voor een behoorlijk uniek design. Met een aflopende daklijn is de Grandsphere Concept haast elegant te noemen.



Verder is vrijwel alles nieuw. De koplampen en achterlichten hebben een ontwerp wat nog niet eerder terug te zien is geweest op producten van het Duitse merk en ook de grille en velgen hebben een make-over gekregen. Een ander bijzonder kenmerk is de ‘opgesplitste zijruit’. Waarvan de ruit deels afkomstig is van het glazen dak. Audi meld trots dat dit zijn weg gaat vinden naar serieproductie op toekomstige modellen.

Interieur Audi Grandsphere Concept


Overigens kunnen we de eerste alinea van dit bericht ook kopiëren als we praten over het interieur. Hierin was veel herkenbaarheid en overeenkomsten in modellen de afgelopen jaren. Tegenwoordig lost Audi dit op door zoveel mogelijk schermen te plaatsen in de meest luxe modellen. Voor de Grandsphere Concept is niet gekozen om het interieur van de Audi A8 klakkeloos over te nemen. Integendeel, het minimalistische interieur is bovenal futuristisch te noemen.



Het interieur moet vooral luxe en comfort bieden. Een belangrijke opmerking om hierbij te plaatsen is dat Audi zich in dit geval vooral richt op de voorste passagiers. Dat is toch juist de plek voor de chauffeur van de gefortuneerde passagier op de achterzijde? Nou nee, de Audi Grandsphere Concept (van mij hadden ze het ook gewoon de A9 mogen noemen, wel zo makkelijk) is namelijk grotendeels autonoom. Zelf sturen is natuurlijk helemaal passe. Vraag dat maar aan Tesla eigenaren.



De luxe limousine moet op Level 4 autonoom door het verkeer kunnen bewegen. Als passagier kun je vervolgens genieten van het uitzicht. Of van alle geprojecteerde beelden op het houten oppervlak. Jawel, want ook LCD gaat de toekomst niet halen blijkbaar. En knopjes? Ook die moeten het veld ruimen. Sterker nog, ook je vinger uitsteken om iets op het scherm te klikken is niet meer van toepassing. De bediening gaat volgens Audi middels hand gebaren en zelfs ooggebaren. Twee keer knipogen voor de stoelverwarming? We zullen zien.



Aan de kant met die kamerplant


Ben je geboren voor het jaartal 2000 en opgegroeid met zo’n rond geval waarmee je een voertuig zelf tussen het verkeer moest manoeuvreren? Dan hebben we goed nieuws. Laat de kamerplant thuis en laat met een commando het stuur uitklappen. Een complete unit inclusief digitale tellers komt tevoorschijn. Een motorgeluid kun je overigens wel vergeten. De concept is namelijk volledig elektrisch.



De Grandsphere Concept staat op het PPE-platform, het platform wat ook de basis zal zijn voor de A6 e-tron. Dankzij twee krachtige elektromotoren is de auto voorzien van 720 pk en 960 Nm koppel. Het sprintje van 0 naar 100 neemt iets meer dan 4 seconden in beslag. Het accupakket meet 120 kW en moet zorgen voor een bereik van ruim 750 kilometer op een enkele lading. Over opladen gesproken, uiteraard krijgt de Audi 800V techniek aan boord om de auto in no-time te voorzien van nieuwe stroom.



Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *