APK elektrische auto | is de keuring noodzakelijk?






 


Wanneer benzine auto’s vier jaar oud zijn moeten ze een

algemene periodieke keuring (APK)

ondergaan. Voor diesel of LPG geldt dit zelfs al voor drie jaar nadat de auto voor het eerst op kenteken is gezet. Tijdens de APK beoordeelt een keurmeester je auto op



verkeersveiligheid




, milieu en registratie.



Maar hoe zit dat bij elektrische auto’s?


APK elektrische auto regels



Voor elektrische auto’s bestaan geen uitzonderingen op het gebied van de APK-keuring. Evenals een benzine auto dient ook een volledig elektrische auto,



Hybride




of



Plug-In Hybride



zich na vier jaar te melden voor de keuring. De EV zal een vrijwel gelijke test ondergaan als iedere andere auto. 







Bij de APK wordt de auto beoordeeld op onder andere de remmen, schokdempers, banden, verlichting en de kilometerstand. Bij een elektrische auto zal ook worden gecontroleerd op de elektrische aandrijflijn en de onderdelen daarvan. De APK-regelgeving na verloop van de eerste keuring wanneer de auto vier jaar oud is loopt eveneens gelijk aan auto’s met een benzine motor. De APK dient vervolgens om de twee jaar plaats te vinden en voor auto’s ouder dan acht jaar is elk jaar een APK keuring verplicht.







Een APK keuring is overigens géén onderhoudsbeurt. Tijdens de APK zal de auto enkel worden gecontroleerd of deze voldoet aan alle eisen. Het is daarom verstandig om een elektrische auto of (Plug-In) Hybride auto buiten de APK om goed te onderhouden. Een APK geeft eveneens geen garantie dat er niks stuk kan gaan aan de auto.

Wat kost de APK voor een elektrische auto?


De kosten voor een APK bij een elektrische auto is gelijk aan de brandstofauto. In Nederland geldt geen vaste prijs voor een APK. De kosten lopen uiteen van ongeveer 15 euro tot 50 euro. Bij de meeste autobedrijven kan een APK worden gecombineerd met een onderhoudsbeurt.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *