Alle subsidies en regelingen voor elektrische auto’s in 2022




Het aantal elektrische auto’s op de Nederlandse wegen groeit de laatste jaren flink. Met de komst van een breed scala aan nieuwe merken en modellen is de keuze groot. Een ander bijkomend voordeel is dat de techniek sterk verbeterd is. De actieradius neemt toe en de laadtijden worden korter. Steeds meer redenen om over te stappen op een emissieloze auto. 







Mochten de milieuaspecten nog niet voldoende zijn om je over de streep te trekken dan kunnen de financiële voordelen wellicht een rol spelen. Ook in

2022

kent Nederland de nodige

subsidies en regelingen voor de aanschaf van een volledig elektrische auto

voor zowel de zakelijke als particuliere koper. Wij zetten alle financiële voordelen voor je op een rij.






1. Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP)



Naast de zakelijke markt wordt de elektrische auto ook voor de particuliere koper steeds vaker een goed alternatief. Als particuliere koper kom je in 2022 in aanmerking voor de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren, afgekort SEPP. Middels deze subsidieregeling kan men een bedrag van € 3.350 tegemoetkoming krijgen voor de aanschaf van een nieuwe auto. Voor een gebruikte elektrische auto geldt een bedrag van maximaal € 2.000. 







Uiteraard gelden er een aantal voorwaarden. De auto dient volledig elektrisch te zijn en moet een actieradius hebben van meer dan 120 kilometer. Daarnaast mag de cataloguswaarde (de oorspronkelijke nieuwprijs, niet de aanschafprijs) niet lager zijn dan € 12.000 en niet hoger dan € 45.000. Ook mag het geen omgebouwde elektrische auto zijn. Naast het kopen van een elektrische auto geldt de SEPP ook voor het leasen van een nieuwe- of gebruikte elektrische auto. Voor 2022 is het budget flink toegenomen. De overheid stelt € 71 miljoen beschikbaar voor nieuwe elektrische personenauto’s en 



€ 20,4 miljoen voor gebruikte elektrische personenauto’s.




SEPP in het kort:


  • Gebruikte elektrische personenauto koop of private lease: € 2.000;

  • Nieuwe elektrische personenauto koop of private lease: € 3.350;

  • Uitsluitend voor volledig elektrische auto’s met meer dan 120 km actieradius;


  • Cataloguswaarde van de auto minimaal € 12.000 en maximaal € 45.000




2. Bijtellingsvoordeel



Naar goed Nederlands gebruik veranderen we ongeveer ieder jaar de bijtellingsregels. Zakelijke rijders kunnen al enkele jaren profiteren van flinke bijtellingsvoordelen voor volledig elektrische voertuigen. Ook in 2022 heeft de elektrische auto een bijtellingsvoordeel ten opzichte van diesel-, benzine-, hybride,- of plug-in hybride voertuigen. Het percentage bijtelling voor volledig elektrische auto’s stijgt van 12 naar 16% vanaf 1 januari 2022. Evenals in 2021 geldt het bijtellingsvoordeel over een maximale cataloguswaarde. Wel is deze grens voor dit jaar aangepast van € 40.000 naar € 35.000.








De zakelijke rijder kan dus profiteren van 16% bijtelling over de eerste € 35.000. Is de catalogusprijs van de auto hoger dan € 35.000 dan geldt over het resterende bedrag een bijtellingspercentage van 22%. De reden dat de voordelen langzaam maar zeker worden afgebouwd is doordat de prijzen van elektrische auto’s steeds verder dalen en het aanbod steeds verder toeneemt. Auto’s die op kenteken worden gezet vanaf 1 januari 2022 krijgen te maken met het verhoogde bijtellingspercentage. Voor gebruikte auto’s zal het jaar van registratie bepalend zijn voor de hoogte van de bijtelling.








Bijtellingsvoordeel in het kort:




  • 16 procent bijtelling over de eerste € 35.000;



  • Over het resterende bedrag betaal je 22 procent bijtelling


3. Milieu Investeringsaftrek (MIA)


Anders dan in voorgaande jaren gaat de



MIA flink op de schop in 2022





. De Milieu Investeringsaftrek is een regeling voor ondernemers die investeren in milieuvriendelijke en duurzame bedrijfsmiddelen. Met de MIA kan de ondernemer profiteren van 36% investeringsaftrek bovenop de gebruikelijke investeringsaftrek. In 2021 konden ook elektrische voertuigen worden aangemeld voor de MIA. De EV stond omschreven op de Milieulijst. In 2022 is dat helaas niet langer het geval. Slechts een handjevol auto’s kan in het nieuwe jaar nog gebruik maken van investeringsaftrek. Dat heeft te maken met de voorwaarden. De nieuwe voorwaarde is dat een elektrische auto alleen op de Milieulijst te vinden is als deze is uitgerust of optioneel te verkrijgen is met een geïntegreerd zonnepanelen dak. (



hier lees je welke auto’s dat op dit moment hebben



)











Voor volledig elektrische bedrijfswagens en bestelbusjes is de MIA wel direct toepasbaar, ook wanneer deze geen geïntegreerd zonnepanelen dak hebben. Sterker nog, de investeringsaftrek is voor deze voertuigen verhoogd naar 45%. Als voorwaarde stelt de overheid dat het voertuig vermeld moet staan op de Milieulijst. 









Milieu Investeringsaftrek (MIA) in het kort:


  • 36% investeringsaftrek bovenop de gebruikelijke investeringsaftrek;

  • Alleen voor volledig elektrische auto’s met geïntegreerd zonnepanelen dak;

  • Bedrijfsmiddel moet vermeld staan op de Milieulijst;

  • Voor elektrische bestelauto’s en bedrijfswagens geldt 45% investeringsaftrek





4. Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (Vamil)



De MIA werd veelal in een adem genoemd met de Vamil-regeling. De Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (Vamil) werd toegepast om tot 75% van de investeringskosten in dergelijke milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen, waaronder elektrische auto’s, op een willekeurig moment af te schrijven. Duurzame bedrijfsmiddelen waarvoor de regelingen toegepast konden worden waren, net als voor de MIA, te vinden op de Milieulijst. Hoewel de regeling ook in het nieuwe jaar blijft bestaan heeft de Vamil geen voordelen meer voor de reguliere elektrische auto. De nieuwe voorwaarden die vanaf 1 januari 2022 in werking treden zijn gelijk aan de voorwaarden van de MIA. 







Om gebruik te kunnen maken van de Vamil moet de elektrische auto dus voorzien zijn van een geïntegreerd zonnedak. Ook hier is de volledig elektrische bestelauto een uitzondering.








Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (Vamil) in het kort:




  • 75% van de investeringskosten op een willekeurig moment afschrijven;



  • Alleen voor volledig elektrische auto’s met geïntegreerd zonnepanelen dak;



  • Bedrijfsmiddel moet vermeld staan op de Milieulijst;



  • Wel beschikbaar voor elektrische bestelauto’s en bedrijfswagens


5. Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA)



De SEBA-regeling is er speciaal voor volledig elektrische bestelauto’s en bedrijfsauto’s. Hierbij is de regeling speciaal ontworpen voor Bedrijfsauto’s (voertuigcategorie N1 of N2 tot een maximum gewicht van 4.250 kg) en dus voor het vervoer van goederen. Voor 2022 is de SEBA-regeling aangepast. Dit heeft zijn voordelen voor de ondernemer die besluit te investeren in een elektrische bestelauto. Vanaf 1 januari 2022 geldt namelijk een subsidie van 12% van de verkoopprijs zonder btw met een maximum van € 5.000 voor iedere bedrijfsauto.








Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) in het kort:




  • Voertuigcategorie N1: 12% van de netto catalogusprijs (exclusief btw, inclusief bpm plus opties aangebracht voor afgifte kenteken) tot een maximum van € 5.000 voor iedere bedrijfsauto.



  • Voertuigcategorie N2 (maximum gewicht tot 4.250 kg): 12% van de verkoopprijs zonder btw zoals in de overeenkomst staat, met een maximum van € 5.000 voor iedere bedrijfsauto.



  • Uitsluitend beschikbaar voor elektrische bestelauto’s en bedrijfswagens


6. BPM- en MRB-vrijstelling



Al enkele jaren kunnen volledig elektrische auto’s profiteren van een BPM-vrijstelling. De Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen geldt uitsluitend voor auto’s met een verbrandingsmotor. Daarnaast betaal je over een elektrische auto geen motorrijtuigenbelasting (MRB) in 2022. 






Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *