Actieradius elektrische bestelbus | Autovanmorgen.nl









 


Elektrische bestelbusjes en bedrijfswagens

maken een opmars. Het aanbod van duurzame bedrijfswagens zonder uitstoot groeit flink door. De actieradius neemt toe, de laadinfrastructuur is dekkend, de




bijtelling is gunstig




, de prijzen dalen en er zijn een aantal aangename




subsidies en regelingen




beschikbaar


. Ondernemers stappen dan ook steeds vaker over op een elektrische bestelauto. Maar wat zijn de beste opties als je een bedrijfswagen met stekker zoekt? Is het de

actieradius

? Ook het snelladen is een bepalende factor. Wij zetten de beste opties op een rij.







Toyota Proace Electric



Waar Toyota op het gebied van



personenauto’s nog enigszins achterblijft



 met volledig elektrische modellen geldt dat niet voor de bedrijfswagens. Sinds vorig jaar heeft Toyota de 100% elektrische Proace in de showroom staan. De Proace Electric is beschikbaar in drie varianten. De meest compacte variant, de Compact, heeft een laadvolume van 4,6 m3. Daaropvolgend is de Worker met 5,3 m3 laadvolume. Het grootste model, de Long Worker, kent een laadvolume van 6,1 m3. Het laadvermogen is maximaal 1275 kg.







De Proace Electric is verkrijgbaar met twee verschillende accupakketten. De variant met een 50 kWh accupakket brengt je 230 kilometer ver. De Proace met 75 kWh accupakket heeft een bereik van

330 kilometer

(WLTP).








Het



opladen



is eveneens goed voor elkaar. De 50 kWh batterij is in staat om binnen 5 uur volledig op te laden aan een 11 kW AC-laadpaal. Snelladen tot 80% neemt


40 minuten


in beslag met een laadvermogen van 100 kW. De versie met 75 kWh batterij doet er respectievelijk 7 uur over aan een AC lader en


50 minuten


aan een snellader.







De prijs van de Toyota Proace Electric bedraagt


€30.795,-


exclusief btw. Voor dat geld krijg je de Compact uitvoering inclusief handbediende airconditioning en radio. Daarmee is de elektrische Toyota bedrijfswagen de een na



goedkoopste



uit dit lijstje.



Nissan e-NV200



Ook Nissan heeft een elektrische bestelwagen bij de dealers staan. De Nissan e-NV200 is al jaren een populaire bestelbus. De uitstootloze Nissan heeft een maximaal laadgewicht van 742 kg bij een laadvolume van 4,2 m3.







De e-NV200 heeft een accupakket van 40 kWh. Het totale bereik is

220 kilometer

volgens de WLTP meetmethode. Wat het opladen betreft zijn er net als bij de Toyota twee mogelijkheden. Aan een laadpaal met een laadvermogen van 6,6 kW kan de Nissan bestelwagen binnen

7,5 uur

volledig geladen zijn. Aan een snellader duurt het opladen tot 80% tussen de

40 en 60 minuten

.







De volledig elektrische Nissan e-NV200 is verkrijgbaar vanaf

€32.020,-

exclusief btw. Wil je cruise control en airconditioning ontvangen dan is de Optima-uitvoering de beter keuze. Deze is verkrijgbaar vanaf €33.120,- exclusief btw.






Peugeot e-Expert



De Peugeot e-Expert met 100% elektrische aandrijflijn is niet alleen de International Van Of The Year 2021 maar combineert prima waarden voor een schappelijke prijs. De e-Expert is ontwikkeld samen met de Toyota Proace, Opel Vivaro-e en Citroën e-Jumpy. Feitelijk zouden we ze alle vier in dit rijtje kunnen benoemen. In dit geval beperken we het lijstje tot de Toyota en Peugeot.







Evenals de Toyota is de Peugeot beschikbaar met twee accupakketten, een 50 kWh of 75 kWh. Met de 75 kWh batterij is een WLTP bereik van

330 kilometer

mogelijk. De Peugeot is tevens beschikbaar met een 1-fase lader voor de 50 kWh batterij. Het opladen neemt bij deze uitvoering zo’n 11 uur aan een 7,4 kW laadpaal in beslag. Wie kiest voor de optionele 11 kW lader kan aan een gewone laadpaal de 75 kWh versie opladen binnen 7,5 uur. Snelladen is eveneens een optie. Met een pauze van

40 minuten

is de e-Expert tot 80% geladen.







 Dankzij de beschikking over een 1-fase lader is de Peugeot iets goedkoper dan de Toyota. In Nederland is de elektrische bedrijfswagen beschikbaar vanaf

28.300 euro

exclusief btw. BPM is niet van toepassing aangezien het een elektrische aandrijflijn betreft. Dit geldt overigens voor alle auto’s in dit lijstje.






Mercedes eVito Tourer



Toegegeven, de Mercedes eVito Tourer valt niet helemaal onder de term bedrijfswagens. De Mercedes is overigens wel leverbaar als gesloten bedrijfswagen. De teleurstelde actieradius van 137 kilometer is de reden dat we deze elektrische bestelauto hier niet benoemen. Aangezien we verwachten dat dezelfde elektrische aandrijflijn op korte termijn ook zijn weg zal vinden naar de bedrijfswagen variant benoemen we de auto toch.







Als Tourer heeft de eVito namelijk een bereik van

360 kilometer

 dankzij een 100 kWh accupakket. De Tourer geeft plaats aan maximaal negen personen en is verkrijgbaar in twee lengtes. De kortste versie is 5,14 lang en de lange versie meet 5,37 meter. Het laadvermogen komt uit op 999 en 1390 kilogram.







Ook op het gebied van opladen heeft Mercedes stappen gemaakt. De eVito Tourer is beschikbaar met een 11 kW onboard lader waarmee de auto volledig geladen kan worden binnen 10 uur. Aan een DC-snellader kun je slechts 45 minuten genieten van de pauze waarna de accu tot 80% geladen is. Het snellaadvermogen komt daarmee uit op 110 kW.







Goedkoop is de Mercedes eVito Tourer niet. Je zult

€57.560,-

exclusief btw moeten achterlaten bij de lokale dealer om de Tourer te bemachtigen. De eVito bedrijfswagen moet €43.880,- exclusief btw kosten.






Peugeot e-Boxer



Voor wie meer ruimte nodig heeft zijn er ook grotere elektrische bestelwagens. De Volkswagen e-Crafter met een bereik van 173 km, de Fiat e-Ducato met een actieradius van 230 kilometer, de Mercedes e-Sprinter met 120 kilometer bereik of de nieuwe Peugeot e-Boxer. Die laatste is wellicht de meest interessante optie als het aankomt op reikwijdte. 







Afhankelijk van het accupakket kom je namelijk tot

340 kilometer

ver op een lading volgens de WLTP. Dit geldt voor de versie met 70 kWh batterij. Een trede lager staat de 37 kWh versie met een bereik van 200 kilometer WLTP. De e-Boxer is verkrijgbaar in 4 lengte- en 3 hoogtevarianten en heeft een 



laadvermogen tot 1.890 kg. Het laadvolume is met 17m3 voor de grootste uitvoering gelijk aan de versie met verbrandingsmotor.




Je kunt de e-Boxer voorzien van een nieuwe lading via een 22 kW laadpaal. Dit duurt

5 uur

of

9 uur

voor de 70 kWh versie. Via een snellaadpunt kan de batterijbinnen 1 uur tot 80% worden opgeladen. De e-Boxer is er vanaf

€57.990,-

exclusief btw. Je ontvangt dan de 37 kWh uitvoering in L1H1. De 70 kWh versie kost minimaal €66.380,- exclusief btw.








Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *