Aardlekschakelaar type A en B | wat is het verschil?




Wanneer je als trotse bezitter van een elektrische auto op zoek gaat naar een geschikte thuislader kun je te maken krijgen met een overdaad aan opties, kleurstellingen en accessoires voor de laadpaal. Vaak beperken de mogelijkheden zich niet uitsluitend tot het design want ook wat betreft veiligheid bieden de meeste fabrikanten verschillende opties. Eén van deze opties is een zogenoemde

aardlekschakelaar Type A of B

. Maar wat is dit eigenlijk en

wat is het verschil

? Welke van de twee is de beste keuze?








Wat is een aardlekschakelaar?



Een aardlekschakelaar is een bescherming in de meterkast of in een apparaat, bijvoorbeeld een laadpaal, die lekstromen kan meten. Lekstromen kunnen worden gezien als het lekken of verliezen van stroom. Wanneer een aardlekschakelaar een lekstroom detecteert zal de aardlekschakelaar de schakelaar en de groepen achter deze schakelaar uitschakelen om zo verdere problemen, zoals een brand, te voorkomen. Alle apparaten die aangesloten zijn op deze groepen worden vervolgens spanningsloos gemaakt.







In de praktijk heb je het vast wel eens meegemaakt dat de stoppen doorslaan doordat er teveel stroom gevraagd is binnen het huishouden. Apparaten schakelen vervolgens uit en je zal de schakelaar weer aan moeten zetten om de stroomtoevoer weer in te schakelen. Feitelijk doet een aardlekschakelaar precies hetzelfde.






Welke aardlekschakelaar moet ik hebben voor een laadpaal?



Fabrikanten van laadstations passen verschillende veiligheidsopties toe. Sommige laadpalen, waaronder vaak openbaar toegankelijke laadpalen, worden standaard uitgerust met een aardlekbeveiliging Type B. Andere laders zijn voorzien van een Type A met eventueel een DC-lekdetectie. Tegen meerprijs is vervolgens een Type B aardlekschakelaar mogelijk.







Welke aardlekbeveiliging een laadpaal moet hebben staat omschreven in de NEN1010. Deze schrijft voor dat een lader beveiligd moet zijn tegen DC-lekstromen. Zowel een aardlekschakelaar Type A met DC-lekdetectie als een aardlekschakelaar Type B voldoen aan de eis. Let wel, een reguliere aardlekschakelaar Type A zonder DC-lekdetectie systeem voldoet niet aan de eisen. 






Chint aardlekschakelaar type B

Wat is het verschil tussen een Type A en Type B aardlekschakelaar bij een laadpaal?



Goed, beide opties zijn dus mogelijk. Maar wat zijn dan precies de verschillen? Een aardlekbeveiliging Type A is in staat om wissel en pulserende gelijkstromen te herkennen. Een aardlekbeveiliging Type B voegt daar ook vlakke DC-lekstromen aan toe. 







In de basis komt het neer op een enkel verschil en dat is de snelheid dat een aardlekschakelaar zal uitschakelen. Een Type A is gevoeliger en zal sneller uitschakelen. Een Type B daarentegen, kan eerst DC-lekstromen opvangen om vervolgens pas uit te schakelen. 






Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *