Aankoopadvies: Volkswagen Golf GTE (2014 – 2018)





Het tijdperk van bijtellingsvoordeel op plug-in hybride auto’s in Nederland is al een tijdje definitief voorbij. In ons land geldt een bijtellingsperiode van 60 maanden vanaf het moment van registratie. Voor

PHEV

’s zou dat betekenen dat de gunstige bijtelling eind 2021 afloopt. Voor de particuliere koper een interessante mogelijkheid om te gaan shoppen naar een zuinige, sportieve auto. Met vandaag een

aankoopadvies

voor de

Volkswagen Golf GTE

.






De sportieve plug-in hybride



De Volkswagen Golf GTE. Wat is het eigenlijk? De reguliere Volkswagen Golf kennen we allemaal. Een compacte hatchback die inmiddels als achtste generatie verkrijgbaar is. De auto staat bekend om zijn Duitse degelijkheid en flinke aanbod in motoren. Eén daarvan is de GTE. In 2014 bracht Volkswagen, op basis van de destijds nieuwe Golf Mk7, een plug-in hybride versie van de populaire alleskunner op de markt. 







De GTE moest een zuinige en toch sportieve auto worden die ook volledig elektrisch moest kunnen rijden. De auto combineert een 1.4 TSI benzinemotor dies tandaard goed is voor 150 pk met een 8,7 kWh batterij die goed is voor 105 pk. Het gecombineerde systeemvermogen van de PHEV komt uit op 204 pk en 350 Nm koppel. Goed voor een sprint van 0 naar honderd in 7,6 seconden en een topsnelheid van 222 km/u.






De Golf GTE, de plug-in hybride GTI?



De Volkswagen Golf GTE werd in Nederland een enorm succes onder de zakelijke rijder dankzij de gunstige bijtellingsvoordelen. Naast de financiële voordelen kent de Golf GTE een flinke optelsom van redenen waarom klanten vielen voor de sportieve Golf. Te beginnen met de prestaties. Zoals bovenstaand vermeld was de GTE beslist geen trage auto. Een topsnelheid van 222 km/u en een sprint van 0 naar 100 km/u in 7,6 seconden zijn prima waarden voor het Nederlandse verkeer. 







De Golf GTE was altijd voorzien van een automaat met dubbele koppeling. De DSG met 6 verzetten was speciaal ontwikkeld voor de plug-in hybride Golf. Er kon worden gekozen voor verschillende rijmodi. Volledig elektrisch rijden was ook mogelijk. In de praktijk wist de auto zo’n 35 kilometer volledig elektrisch te halen met een elektrische topsnelheid van 130 km/u. Ondanks het directe koppel van de elektromotor, het vermogen van meer dan 200 pk en de sportieve aankleding was de GTE niet te vergelijken met de GTI.







De GTI is merkbaar lichter, heeft een veel directer stuurgevoel en is in alles meer gericht op performance. Desalniettemin is de Golf GTE de ideale allrounder voor de persoon die graag een beetje door wil rijden en tegelijk ook geen GTI-verbruik wil terugzien. Zeker op de korte stukken is de besparing met de GTE aanzienlijk. Kleine afstanden kunnen prima volledig elektrisch worden afgelegd. 






De voordelen op een rij



Naast de relatief sportieve rijeigenschappen en mogelijkheid tot flink zuinig rijden kent de Golf GTE meer voordelen. Het aanbod van tweedehands auto’s is namelijk enorm. Dit zijn natuurlijk voornamelijk ex leaseauto’s maar dat mag de pret niet drukken. Verder is de auto behoorlijk ruim en praktisch. Het zicht rondom is goed en de auto heeft de beschikking over een riante standaarduitrusting. 







Dat laatste is zelfs een groot voordeel te noemen. Naast een flink aantal uiterlijke kenmerken, zoals LED verlichting, sportieve bumpers, dubbele uitlaat en lichtmetalen velgen wist de GTE ook van binnen te overtuigen. Standaard werd de auto uitgerust met sportstoelen. In dit geval niet met het bekende rode ruitjespatroon uit de GTI maar met kenmerkende blauwe kleur. Een afgevlakt lederen sportstuur was eveneens inbegrepen evenals een zwarte hemelbekleding, groot infotainment scherm, cruise control, automatische airconditioning, parkeersensoren, licht- en regensensor, bluetooth en spraakbediening. 







De meeste eigenaren kozen echter voor verdere aankleding van de GTE. Veel auto’s zijn daarom uitgerust met een panorama dak, automatische cruise control en lane assist, stoelverwarming en een groot infotaimentscherm met Apple Carplay en Android auto. Wie de optie tot trailer assist en trekhaak aanvinkte kon profiteren van een trekgewicht tot 1.400 kg. De afwerking is subliem. In het interieur werd gebruik gemaakt van prima materialen en een degelijke afwerking. Alles zit precies op de plek waar je het verwacht. Het uitgebreide infotainment scherm toont alle nodige informatie en laat zich gemakkelijk bedienen.






Elektrisch rijden en opladen Golf GTE



We moeten eerlijk zijn, plug-in hybride auto’s werden in eerste instantie voornamelijk gekozen voor het bijtellingsvoordeel. Niet iedere bestuurder zal daarom volop gebruik hebben gemaakt van de mogelijkheden van de Golf GTE omtrent elektrisch rijden. Die zijn er wel degelijk. De auto kon 100% elektrisch rijden in E-modus. Volkswagen gaf zelf een ietwat optimistisch bereik van 50 kilometer op. In de praktijk was 30 tot 35 kilometer een stuk realistischer. 







Zet je de auto in ‘Hybrid’ dan werken de 1.4 TSI motor en elektromotor optimaal samen. Optrekken en wegrijden gaat volledig elektrisch en er zal efficiënt worden gekeken naar iedere verkeersituatie. Wil je de batterijlading besparen kun je kiezen voor ‘Battery Hold’. Maar ook opladen tijdens het rijden is mogelijk. Dit kan op verschillende manieren. Door de modus ‘Battery Charge’ te selecteren zal de GTE de brandstofmotor gebruiken om de accu te laden tijdens het rijden. Verder zal de auto standaard bijladen tijdens het remmen. Dit kan worden verstrekt door de versnellingsbak in ‘B’, te zetten. Deze stand kan tevens worden gebruikt in combinatie met de ‘GTE’-modus om de optimale sportieve prestaties aan te spreken. 







In de Volkswagen Golf GTE werkt de overgang tussen de rijmodi zeer vloeiend. Wanneer je de auto start in E-modus en de batterij tijdens het rijden leeg raakt zal de auto automatisch overschakelen naar Battery Hold. In GTE modus werd merkbaar de stuurbekrachtiging, dempers en gasrespons aangepast om het sportieve karakter van de auto nog meer aan te spreken. In het infotainment systeem is alle relevante informatie terug te vinden. Niet alleen hoeveel elektrische kilometers zijn afgelegd maar ook de status van het opladen en het percentage van de accu.






Nadelen Volkswagen Golf GTE



Heeft de Golf GTE ook nadelen? In de basis is de GTE een redelijk probleemloze auto. Dit neemt niet weg dat de auto wel de nodige aandachtspunten kent. De basis van de GTE is de reguliere Golf 7. Deze is ontwikkeld voor benzine en dieselmotoren en niet zozeer voor hybride versies. Dit is merkbaar in de gewichtsverdeling van de auto. De GTE is relatief zwaar en de gewichtsverdeling is niet optimaal, zeker wanneer je de beschikbare 204 pk goed gebruikt. 







Door het hoge gewicht en direct beschikbare koppel van de elektromotor heeft de GTE te kampen met een snelle bandenslijtage. Voornamelijk de voorbanden hebben het zwaar te verduren. Hou er rekening mee dat de banden een stuk vaker vervangen moeten worden dan bij een benzine of diesel versie van de Golf 7. Dat geldt tevens voor regulier onderhoud. De onderhoudsinterval van de GTE is namelijk om de 15.000 kilometer. Nu is dit bij meer auto’s het geval maar voor de kilometervreter kan het een irritatiepunt worden.







Het is aan te raden om een GTE te kopen die op tijd zijn onderhoudsbeurten heeft gehad en waar dit goed gedocumenteerd is. Een belangrijke punt om op te letten is of de bakolie van de DSG automaat iedere 50.000 kilometer is vervangen. Wanneer men dit niet op tijd uitvoert kan dit tot flinke problemen lijden. Verder kan de 1.4 turbomotor wat last hebben van koolstofafzetting in het inlaattraject. Dit kan relatief makkelijk voorkomen worden door met enige regelmaat premium brandstof te tanken. Heeft de auto veel last van het inhouden van de motor en een flink vermogens tekort dan is een speciale reiniging noodzakelijk.







Uiteraard is het ook raadzaam om andere elektrische zaken te controleren. Bijvoorbeeld de adaptieve cruise control, de eerste versies konden nog wel eens last hebben van wat abrupt remmen. Veelal zijn deze kinderziektes met software updates verholpen. Controleer ook altijd goed de werking van de DSG automaat. Dit moet soepel verlopen en zonder al teveel vertraging.







Algemene aandachtspunten voor auto’s gelden ook voor de Golf GTE. Probeer alle knopjes op de juiste werking, controleer een panorama dak op eventuele lekkages en probeer alle functionaliteiten van de auto.






Het tweedehands aanbod en prijzen



Doordat de Volkswagen Golf GTE een populaire keuze was in Nederland heeft dit ook zijn uitwerking op het tweedehands aanbod. Dit aanbod is behoorlijk groot. Prijzen beginnen bij zo’n 12.000 euro voor vroeg exemplaar met wat ervaring en lopen op tot ongeveer 28.000 euro voor een facelift versie van 3 jaar oud met weinig kilometers. De GTE is ook nieuw leverbaar als versie van de Golf 8. Prijzen liggen hierbij aanzienlijk hoger. Een Golf GTE 8 start bij zo’n 29.000 euro en loopt op tot 50.000 euro.






Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *