2e


hands Plug-In Hybride | 6 betaalbare stations en sedans




De transitie naar volledig elektrische auto’s is in volle gang. Hoewel elektrisch rijden veel voordelen met zich meebrengt ziet nog niet iedereen zich rijden in een auto zonder brandstofmotor. Hoe zit dat bijvoorbeeld met een aanhanger? Of met de vakanties? Reden genoeg om nog niet over te stappen. Een



Plug-In Hybride



kan dan best een leuk alternatief zijn. Elektrisch rijden op de korte stukjes, zuinig rijden op de lange stukken, voldoende trekkracht voor een aanhanger, een prima actieradius en behoorlijk waardevast.








Wat nou als je wensen minimaal een puike stationwagen of sedan is maar dan wel met een milieuvriendelijke optie tot



opladen



. Wat zijn dan eigenlijk de beste, betaalbare tweedehands auto’s met zowel een verbrandingsmotor als elektromotor? Met dit vraagstuk doken wij een in de archieven, met resultaat!





Volkswagen Passat GTE



2015 – 2018 | Vanaf ± € 15.000,-







Eigenlijk doet de Volkswagen Passat GTE perfect aan alle wensen. De alleskunner betreft de Plug In Hybride versie van de in 2015 op de markt gebrachte Volkswagen Passat. De PHEV is zowel als sedan als ruime stationwagen verkrijgbaar. Destijds was het een populaire keuze voor zakelijke rijders. Een flink bijtellingsvoordeel, luxe aankleding, bakken met ruimte en prima rijeigenschappen.







De Volkswagen Passat GTE combineert een 1.4 benzinemotor met een elektromotor, samen goed voor 218 pk en 400 Nm koppel en een topsnelheid van 225 km/u. De auto is standaard voorzien van de bekende DSG automaat met dubbele koppeling. Het opladen van de elektromotor kan op verschillende manieren. Aan het stopcontact of tijdens het rijden. Waarbij de energie van het remmen zal worden omgezet in extra range. 



Opladen aan een laadpaal is ook een optie. Het maximale laadvermogen aan een



laadpaal



betreft 3,7 kW. Het opladen neemt zo’n 2,5 uur in beslag. Op een volle accu kom je ongeveer 45 kilometer ver.





BMW 330e






2015 – 2018 | Vanaf ± € 13.500,-







Mag het allemaal net even wat luxer dan de Passat GTE dan is de BMW 330e iPerformance een goed alternatief. De BMW 330e kwam in 2015 op de markt als Plug In Hybride versie op basis van de reguliere BMW 3-serie. De auto heeft een plug-in-hybride aandrijflijn met een elektromotor en een benzinemotor en levert een maximum vermogen van 252 pk en 420 NM koppel.







Met een topsnelheid van 225 km/u en een acceleratie van 0-100 km/h in 6,1 seconden is de BMW 330e best een sportieve auto te noemen. Dankzij de elektromotor met een accucapaciteit van 7,6 kWh is het verbruik overigens dikke prima. Ook hier is het opladen mogelijk aan een laadpaal of aan het stopcontact. De laadtijd is ongeveer 4 uur. Volledig elektrisch rijden is uiteraard mogelijk. Met een gemiddelde rijstijl kom je tussen de 30 en 40 kilometer op de elektromotor. 







Een tip: verdiep je van te voren goed in de gewenste opties. In tegenstelling tot de Passat GTE was de BMW 330e verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen. Niet alle uitvoeringen zijn uitgerust met fijne opties zoals full-map navigatie. Hoewel de meeste exemplaren behoorlijk zijn aangekleed.






Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybride



2013 – 2016 | Vanaf ± € 10.000,-







Ook wanneer je op zoekt bent naar een diesel met hybride techniek is er een optie. De Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid. De PHEV kwam in 2013 op de markt en wist menig leaserijder te overtuigen. Een heerlijke vijfcilinder diesel met voldoende vermogen, fantastische stoelen en veel comfort. Ondanks het vermogen van 280 pk en 640 Nm koppel is de Volvo geen overdreven sportieve auto. Het vermogen is er wanneer je even snel wilt inhalen maar het liefst cruise je in alle rust van A naar B.







En dat kan behoorlijk zuinig. De dieselmotor krijgt hulp van een 11,2 kWh grote accu die in zo’n 3,5 uur volledig opgeladen kan worden aan een laadpaal. Op een volle lading kon zo’n 40 tot 50 kilometer volledig elektrisch worden gereden. De Volvo V60 PHEV kwam uitsluitend als stationwagen op de markt. Een tip: ga voor het R-design pakket (zoals op de foto’s), dat maakt de auto helemaal af.






Mercedes-Benz C350e



2016 – 2018 | Vanaf ± € 17.500,-








Moet het premium en is het nog niet duidelijk of het een sedan of stationwagen moet worden? Dan is de Mercedes C350e het overwegen waard. De Plug-In Hybride versie van de populaire C-klasse richtte zich als directe concurrent op de BMW 330e. Toegegeven, de BMW is een wat betreft elektrisch rijden een stukje beter. Mercedes gaf namelijk een elektrisch rijbereik van 34 kilometer op. In de praktijk bleek 15 kilometer met moeite haalbaar.











Vanuit dat oogpunt kan de C350e beter worden gezien als mild-hybrid. Om het verbruik binnen de perken te houden. Is de Mercedes C350e dan een slechte auto? Zeker niet! De auto is in de juiste uitvoering voorzien van de nodige luxe en de auto oogt nog altijd fris en modern. Met 279 pk en 600 Nm koppel kom je overigens weinig te kort. De 2.0 benzinemotor is soepel en zorgt, in combinatie met de elektromotor, voor een 0-100 km/u sprint in 5,9 seconden.







Porsche Panamera 4s e-Hybrid



2013 – 2016 | Vanaf ± € 45.000,-







Het is een dilemma. Een 911 is zo onpraktisch, en Volkswagen 



e-Golf



heeft te weinig actieradius. Geld op de bank kost tegenwoordig ook alleen maar geld dus de gulden middenweg is de Porsche Panamera E-Hybrid. Een sportieve, luxe en ruime zakensedan met prima prestaties en toch nog relatief zuinig dankzij de elektromotor.







De Porsche Panamera E-Hybrid kwam in 2013 op de markt in verschillende smaakjes. De S is toch wel de leukste. Met een vermogen van 416 pk en 590 Nm koppel stampt de 3.0 zescilinder en elektromotor binnen 5,5 seconden naar de 100 km/u. Pas bij 270 km/u is de koek op. Het opladen kan zowel aan het stopcontact als een laadpaal met een maximaal laadvermogen van 3,7 kW. Je zult dan zo’n 4 uur geduld moeten hebben. Een E-Hybrid is te vinden vanaf zo’n 45.000 euro. Houd wel rekening met hogere kosten voor onderhoud en verzekering. 






Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *