1 fase of 3 fase laadpaal, wat is het verschil?





Wie op zoek gaat naar een geschikte laadpaal voor een elektrische auto zal opmerken dat er verschillende mogelijkheden zijn. Niet alleen zijn er grote verschillen tussen goedkopere laadstations en ‘slimme’ laadpalen, ook het laadvermogen kan flink verschillen. Het laadvermogen is de belangrijkste eigenschap van een laadpaal om de auto snel en veilig te kunnen laden.

Er is de keuze uit een 1 fase laadpaal of een 3 fase laadpaal. Maar wat zijn eigenlijk de verschillen?








Wat is een 1 fase laadpaal?



Allereerst is er de 1 fase laadpaal. Dit laadstation werkt op een 1 fase aansluiting. Het laadvermogen van een 1 fase laadpaal kan worden onderverdeeld in twee klasses. Een 1 fase 3,7 kW 16A laadpaal of een 1 fase 7,4 kW 32A laadpaal. De verschillen kunnen worden aangemerkt in het laadvermogen. Hoe hoger het laadvermogen hoe korter de laadtijd. Tenminste, wanneer de auto een overeenkomend laadvermogen kent. 








Ieder voertuig heeft een specifiek maximaal laadvermogen. Voor auto’s met een 1 fase onboard lader geldt een maximaal laadvermogen van 3,7 kW (16A) of 7,4 kW (32A). Auto’s die voorzien zijn van een 3,7 kW onboard lader zijn vaak Plug-In Hybride auto’s. Een voorbeeld: ben je in het bezit van een



Volkswagen Golf GTE



en installeer je een 3,7 kW laadpunt dan betreft de laadtijd ongeveer 2 uur en 15 minuten. Installeer je voor dezelfde auto een 7,4 kW laadpunt dan blijft de laadtijd hetzelfde. De auto kan geen hoger laadvermogen aan.









Andersom is het ook mogelijk. De



Dacia Spring Electric



heeft een maximaal laadvermogen van 7,4 kW. Plaats je een laadpaal met een laadvermogen van 7,4 kW dan kun je de auto binnen 5 uur opladen. Installeer je een laadpaal met een maximaal laadvermogen van 3,7 kW dan betreft de laadtijd bijna 9 uur. In dat geval is de laadpaal, met zijn beperkte laadvermogen, de beperkende factor. 









Een 1 fase laadpaal kan niet altijd worden geïnstalleerd op de bestaande netaansluiting. Veel huishoudens in Nederland hebben een 1x25A, 1x35A of 3x25A aansluiting in de meterkast. Voor een 1 fase 3,7 kW (16A) laadpaal zal dit niet veel problemen opleveren. Voor een 7,4 kW (32A) laadpaal wel. Het laadvermogen zal beperkt moeten worden, de netaansluiting moet verzwaard worden of er moeten slimme toepassingen zoals



Dynamic Load Balancing



worden toegepast. Onze tip: koop of lease je een nieuwe elektrische auto en is een 3 fase onboard lader een optie? Vink deze dan altijd aan.



Wat is een 3 fase laadpaal?


Dan is er nog de 3 fase laadpaal. Ook deze laadpaal kent twee laadvermogens. Een 11 kW (16A) of een 22 kW (32A) laadpunt. Ook in dit geval geldt: hoe hoger het laadvermogen des te korter de laadtijd mits de auto in kwestie een overeenkomend laadvermogen kent. 




Veel nieuwe auto’s worden tegenwoordig uitgerust met 3 fase onboard laders. Dit brengt voordelen met zich mee. De laadtijd is een stuk korter en een 11 kW laadstation past vaak zonder grote aanpassingen op de bestaande aansluiting in de meterkast. In sommige gevallen is een 22 kW onboard lader ook een optie. Dat geldt bijvoorbeeld voor de nieuwe



Mercedes EQS



. De luxe slee is standaard uitgerust met een 11 kW onboard lader. Bij een laadpaal met vergelijkbaar laadvermogen kan de auto in minder dan 12 uur volledig worden opgeladen. Met de optionele 22 kW onboard lader kan de laadtijd worden verkort naar minder dan 6 uur. 







Let wel, de meeste netaansluitingen van huishoudens zijn niet direct geschikt voor het opladen met 22 kW. Ook hierbij geldt dat de aansluiting vaak verzwaard moet worden of dat er Dynamic Load Balancing toegepast moet worden. Openbare laadpunten hebben vaak wel de beschikking over 22 kW.




Kan iedere auto opladen aan een 1 fase of 3 fase laadpaal?



Het lijkt een behoorlijk ingewikkeld verhaal. Vrijwel iedere auto heeft een ander laadvermogen en ook de laadpalen hanteren deze verschillende laadvermogens. Om het overzichtelijk te houden zetten we ze nog even op een rijtje:







  • 1 fase 3,7 kW (1x16A)



  • 1 fase 7,4 kW (1x32A)



  • 3 fase 11 kW (3x16A)



  • 3 fase 22 kW (3x32A)



Maar kan je met een 1 fase auto ook opladen aan een 3 fase laadpaal en andersom? Jazeker! Ieder auto kan opladen aan ieder laadstation (zolang de kabelaansluiting overeenkomt). Toch wil het niet zeggen dat een 1 fase auto sneller oplaadt aan een 3 fase laadpaal. Er dient altijd gekeken te worden naar de beperkende factor. Is het vermogen van de laadpaal hoger dan het maximale laadvermogen van de auto? Dan geldt de auto als beperkende factor en zal het laadvermogen worden aangepast. Is het laadvermogen van de laadpaal hoger dan het maximale van de auto? Dan zal het laadvermogen zich automatisch aanpassen op dat van de auto.






1 fase of 3 fase, wat moet ik kiezen?



Wil je in de toekomst niet continu een nieuwe thuislader hoeven aan te schaffen wanneer je een nieuwe elektrische auto aanschaft? Kies dan voor een laadpaal met een zo



hoog mogelijk laadvermogen



(11 kW of 22 kW). Het beste is om te kiezen voor een 22 kW laadstation en ook de installatie, zoals de bekabeling, gereed te maken voor dit laadvermogen. Kies voor een leverancier die de mogelijkheid heeft om het laadvermogen tijdelijk te limiteren op basis van je huidige auto. 








Dit heeft als grote voordeel dat er geen grote aanpassingen vereist zijn op dit moment, je vaak maximaal kan laden en ook klaar bent voor toekomstige auto’s met een ander laadvermogen. Opladen aan het stopcontact kan natuurlijk ook, maar je leest



in dit artikel



waarom dat niet zo’n goed idee is.



Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *