Volledig elektrisch, een strak Scandinavisch design en een nieuwe kijk op marketing, kenmerken de beide jonge Zweedse bedrijven. In 2019 zijn de CEO’s van Polestar en CAKE een samenwerking aangegaan. “Polestar voelt zich verbonden met CAKE en deelt zowel het geloof in het opnieuw definiëren van performance als een passie voor design. Ons streven om een ​elektrische en emissievrije toekomst te creëren, vormt een duidelijke brug tussen ons,” aldus de CEO van Polestar, Thomas Ingenlath. De samenwerking tussen de twee merken moet de komende jaren zorgen voor nieuwe initiatieven in de Europese Polestar Spaces en een nieuw publiek aantrekken.

De CAKE Kalk& samen met de Polestar 2

Over Polestar

Het nieuwe jonge automerk Polestar is opgericht door Volvo Cars en Geely Holding, de Chinese eigenaar van Volvo sinds 2010. In 2017 lanceerde Polestar zijn eerste elektrische high-performance model, de Polestar 1. De hybride aandrijflijn van deze in lage oplage geproduceerde supercar levert 609 pk, 1.000 Nm en maakt het mogelijk om ongeveer 120 kilometer volledig elektrisch te rijden. In 2019 is de Polestar 2 onthuld, de eerste volledig elektrische auto van het merk die in een grotere oplage wordt geproduceerd. De Polestar 2 is inmiddels al te bestellen en leverbaar. Deze sportieve ruime cross-over moet de strijd met de Tesla Model 3 aangaan.

De Polestar 1 in het Eindhovense Polestar Space.

Polestar 2 en 3

De Polestar 2 moet Polestar op de markt gaan zetten. Met dank aan Polestar Eindhoven mochten wij een middag op pad met de 408 pk sterke Polestar 2, goed voor een actieradius tot 470 kilometer dankzij het 78 kWh accupakket. Het is een directe concurrent van de Tesla Model 3 en ziet er eerlijk gezegd een stuk beter uit. Zeker met het optionele “Performance Pack” wil je de auto gewoon op je oprit hebben staan. Wanneer je de keuze maakt om €6.000 te betalen voor het Performance Pack krijg je wel gouden gordels met gouden ventielen voor de banden. Gelukkig zit er ook nog Brembo remmerij, Öhlins vering en 20 inch licht metalen velgen in het Performance Pack en maakt dat het geld wél waard. Toevallig, want ook de CAKE Kalk maakt gebruik van Öhlins ophanging.

witte Polestar 2

De uitgebreide rijtest van de Polestar 2 lees je hier. In 2020 onthulde Polestar de Precept – een visie op de toekomst van het merk. Een kruising tussen de Polestar 1 en de Polestar 2. In de toekomst zal de Polestar 3, een volledig elektrische performance SUV, worden toegevoegd aan het portfolio. Over de specificaties van deze toekomstige toevoeging aan het gamma van Polestar is helaas nog weinig bekend.

Polestar Cake Öhlins-dempers
Beide fabrikanten maken gebruik van Öhlins-dempers.

Over CAKE

Volgens de CEO van CAKE maakt de motorfiets-industrie een vergelijkbare verschuiving naar elektrificatie door als de auto-industrie. “CAKE spoort mensen aan om met respect de wereld te verkennen en bouwt high-tech motorfietsen met een prachtig design, om precies dat te doen. Volledig elektrisch natuurlijk!”, aldus Stefan Ytterborn. De gelijkenissen tussen Polestar en CAKE zijn onbedoeld herkenbaar door het strakke Scandinavische minimalistische design. Momenteel levert CAKE twee verschillende modellen, de Kalk en de Osä. Met dank aan official CAKE reseller Magnetic Motors in Eindhoven mochten wij beide modellen testen.

Cake motorfiets

CAKE Kalk

In feiten is het Kalk model een elektrische crossmotor, leverbaar voor normaal of off-road gebruik. Omdat er geen vloeistoffen, vet of brandstof meer aanwezig zijn blijft het vuil minder snel hangen. Door zijn minimalistische ontwerp en het ontbreken van een complexe brandstofmotor weegt hij maar 79 kg. Dat lage gewicht is goed merkbaar want de Kalk& voelt aan als een zware fiets. Dankzij een krachtige 11 kW elektromotor en een 2,6 kWh accupakket kun je ongeveer drie uur lang plezier maken in het bos of op de weg. Dat klinkt misschien klein, een accupakket van 2,6 kWh, maar je kunt er iets meer dan 80 kilometer mee rijden. De topsnelheid ligt rond de 90 km/u, snel zat voor een crossmotor.

Cake Kalk elektrische motorfiets

De Kalk& leent zich dus uitstekend voor woon-werkverkeer. Dankzij aangepaste straatbanden rijdt de Kalk& comfortabel over het wegdek, het is een combinatie tussen een crossmotor en een normale motor. Als je echt op zoek bent naar een crossmotor kun je kiezen voor de Kalk OR RACE met speciale onderdelen voor off-road gebruik. Een groter tandwiel en banden met een agressiever profiel zorgen voor maximale prestaties. De stekker voor de oplader kun je gewoon via een regulier stopcontact aansluiten en opladen tot 100 procent neemt niet meer dan twee en een half uur in beslag. Tot 80 procent opladen duurt maar anderhalf uur.

Je kunt zelf de vertraging van het recuperatief remsysteem instellen en verschillende rijmodus

Eigenlijk zit er maar één nadeel aan de Kalk&, en dat is het prijskaartje. Het topmodel zoals door ons gestest kost €14.000, maar daar krijg je wel een hoop plezier voor terug. Voor de vraagprijs zou je hopen dat de Cake een aantal goede onderdelen bevatte, en als het gaat om de ophanging, doet hij dat zeker. Afhankelijk van de uitvoering is de Kalk standaard uitgerust met Öhlins-dempers. De Öhlins-ophanging staat al decennia bekend als het neusje van de zalm in de motorwereld. 

 CAKE Kalk& en de Kalk INK SL
De CAKE Kalk& en de Kalk INK SL (het instapmodel)

Mocht de prijs voor de Kalk& een bezwaar vormen, dan levert CAKE ook een instapversie van dezelfde motorfiets, de INK (SL) voor een prijs van € 9.500. Deze mist dan wel de bijzonder fijne Öhlins-dempers. 

CAKE Osä

Leverbaar als scooter of motorfiets dient de Osä een heel ander doel dan de Kalk. De Osä is ontworpen om een alternatieve manier van transport mogelijk te maken en is qua model dan ook een stuk praktischer. Afgeleid van de werkbank kun je de Osä uitrusten met verschillende elementen die je aan de lange stang kunt vastklemmen. Denk bijvoorbeeld aan een mand, een box, een tweepersoons zadel of een rek om een fiets of bijvoorbeeld bouwmateriaal te transporteren.

CAKE Osä
CAKE Osä

Verder is de accu niet alleen te gebruiken om de Ösa in beweging te krijgen, je kan de accu namelijk ook als krachtbron tot 220v gebruiken als ‘off the grid’ powerstation. Laat je creativiteit de vrije loop en personaliseer hem naar eigen voorkeur. Leverbaar voor €6.500 is de 45 km/u aantrekkelijk geprijsd als alternatief transportmiddel, zeker in steden waar straks elektrisch vervoer verplicht gaat zijn. De motorfiets variant is €2.000 duurder. 

Rijden met de Kalk & Osä

Beide modellen zijn uitgerust met drie verschillende rijmodus, die je door een simpele knop kunt selecteren. In de eerste rijmodus kun je rustig rijden. De tweede rijmodus is iets agressiever bij het accelereren. Modus drie is voor ervaren rijders, want waar je ook bent op het gas, daar is de motor in realtime. Je kunt zonder al teveel moeite het voorwiel van de grond laten komen. Ondanks het koppel zijn beide modellen vrij gemakkelijk om te besturen. Beide modellen voelen aan als een grote fiets. Let wel op dat je na het starten niet abrupt aan de gashendel zit, want stationair lopen doen elektromotoren niet. Gelukkig maken ze tijdens het rijden wel een herkenbaar geluid.

Glimlachend op een Cake
Zowel de Polestar 2 als de elektrische scooters en motoren zorgen voor een glimlach op je gezicht!

Conclusie

Lang verhaal kort, je wil de producten van beide fabrikanten gewoon op je oprit hebben staan. Misschien zelfs wel in je woonkamer. Niet om de buren te laten zien hoe goed de zaken gaan maar gewoon omdat het stuk voor onwijs gave en strak ontworpen producten zijn. De Polestar 2 is een waardige concurrent van de Tesla Model 3 en ga je nog vaak tegenkomen in het verkeer. Misschien heeft hij niet de technische specificaties die de Tesla wel heeft, hij ziet er in ieder geval een stuk beter uit. De CAKE modellen kom je waarschijnlijk wat minder vaak tegen op de weg gezien de niche markt, maar geven wel aan welke richting we opgaan met de toekomst van duurzame mobiliteit. En als de toekomst er zo uit gaat zien, hoor je mij niet klagen…