Afgelopen dinsdag is het Vietnamese merk Vinfast toegetreden tot de beurs op Wall Street. Op zich is dat geen gek iets, nieuwe merken komen voortdurend op de beurs. Maar het gekke is dat het merk gigantisch overgewaardeerd wordt. Het in Amerika zeer onsuccesvolle merk is volgens de mensen op de beurs meer waard dan Volkswagen en de Big Three uit Detroit.
Teleurstellende resultaten
Vinfast is het eerste automerk uit Vietnam wat een beetje op het wereldwijde toneel komt kijken. Het is een beetje een gek bedrijf. Ze maken auto’s op basis van BMW’s, maar ze maken ook stadsbussen en allerlei andere dingen. Oh ja, de eigenaar is de rijkste man van Vietnam en het bedrijf heeft een hypermodern industriepark op een eiland.
De Vinfast VF8 is de eerste EV die beschikbaar is van het merk, in de Verenigde Staten en Nederland althans. De reviews daarvan zij niet mals. Slechte kwaliteit, terugroepacties voor schermen en autotesters waar de politie achteraan wordt gestuurd door Vinfast. Al met al een gezellige bedoeling.
Naast het beeld wat het publiek van het merk heeft, gaat het in de financiële wereld ook niet fantastisch met het merk. Vorig jaar verloren ze 2.1 miljard dollar en nu zijn ze al goed op weg naar een nog groter verlies.
Niemand wil het, maar waarom dan zo waardevol?
Om een beeld te geven van de staat van de verkopen van Vinfast, hier de volgende analyse. In 2022 verkocht Vinfast slechts ongeveer 7400 auto’s, allemaal in Vietnam. Dit jaar wil het merk mikken op 50.000 wereldwijd verkochte auto’s, waarvan ze een groot deel willen verkopen in Amerika.
Ze zijn daarmee spectaculair goed op weg, met voorlopig in totaal 128 verkochte auto’s in de Verenigde Staten. 45 daarvan zijn verkocht op de eerste dag. Maar goed, dit maakt dus helemaal geen snars uit voor onze beursbroeders.
Die focussen zich namelijk meer op de hype om het opstartende merk heen. Ze zetten in op de ‘wat zou het kunnen worden’ gedachte. Net als bij Tesla. Dat merk is bijna drie keer meer waard dan Toyota, terwijl Toyota acht keer zo veel auto’s leverde in 2022. Daarnaast heeft Toyota geen overheid gestuurde onderzoeken naar hun product linie.
Even ter informatie: de waarde van Stellantis ligt op het moment van schrijven rond de 52.3 miljard Dollar. Dat enorme concern met Jeep, Chrysler, Fiat, Dodge, Peugeot, RAM, Citroën, Peugeot, Alfa Romeo, Lancia, DS, Abarth, Maserati, Vauxhall en Opel onder haar vleugels is dus significant minder waard dan een merk wat voorlopig nog geen 150 auto’s heeft verkocht in Amerika dit jaar. Het zal wel.