BMW iX 2021

BMW presenteert op singles day zijn plannen voor de volgende i series. Waar BMW met de elekrische i3 en i8 er vroeg bij waren, gaat het programma een frisse start tegemoet met de BMW iX. De productieversie heeft inmiddels zijn tests kunnen afleggen en zijn suicide-doors weten te verliezen, voor een iets conventionelere look.

Adaptief chassis

Het platform waar de herintroductie van de i modellen op zal rijden is van de grond af vernieuwd. Het chassis heeft de mogelijkheid om zich aan te passen naar de toekomstige wensen van de klant. Zo is is het mogelijk om zowel voorwiel, achterwiel als vierwielaandrijving te implementeren. Ook zou de mogelijkheid bestaan om diverse aandrijvingen te gebruiken, van conventionele verbrandingsmotoren tot volledig elektrisch. Bij het gebruik van een elektrisch aandrijving is het volledige accupakket tevens verwerkt in de vloer. Dit zorgt ervoor dat er geen ruimte verloren gaat in de auto.

Adaptief platform

i 2.0

Inmiddels zijn we bekend zijn met het eerste model van deze nieuwe generatie, de iX3. Dit zal echter tegelijk de laatste elektrische BMW worden met de “conventionele nieren”. De BMW iX maakt gebruik van het veelbesproken ontwerp van de BMW 4 serie, door de vergrote nieren over te nemen. Hierin zullen verder de nieuwste autonoom technologieën in verwerkt worden. Of dit de i2.0 modellen klaar stoomt voor niveau 3 of zelfs niveau 4 autonoom rijden, is nog niet bekend. Getallen over het bereik variëren, maar het gerucht van een WLTP bereik van 579 kilometer lijkt het meeste te kloppen. Dit zou betekenen dat er een grote stap is gemaakt in vergelijking met de directe concurrentie. Zowel de Mercedes EQC als de Audi e-tron 55 Quattro komen niet verder dan 417 kilometer.

iNext event

Het iNext event gaat gepaard met 2 andere grote events voor BMW, één voor motoren en één voor MINI. De kans is dan ook groot, dat de iX niet het enige elektrische model is dat BMW deze week presenteert. Dat BMW een uitgebreid en divers elektrische toekomst tegemoet gaat is in ieder geval bekend.

BMW iX, steen weg
BMW iX 2021

Update

De BMW iX is nu officieel gepresenteerd en komt met een paar indrukwekkende cijfers. Om maar gelijk met het belangrijkste aspect te beginnen, het actieradius van de BMW iX is volgens BMW meer dan 600 kilometer! Een accupakket van meer dan 100 kWh moet deze claim gaan ondersteunen. Het accupakket kan door middel van een 200 kW snellaadkabel tot 80% opgeladen worden in 40 minuten.

BMW iX interieur

In het interieur vinden wij een bijzondere 6-hoekig stuur dat voor twee displays geplaatst is. Het instrumentarium heeft een formaat van 12,3″ en het infotainment scherm daarnaast bedraagt maar liefst 14,9″. Met een vermogen rond de 500 pk is de SUV tevens op het vermogen vlak goed gepositioneerd tegenover zijn concurrenten. Het model dat boven de iX3 gepositioneerd staat maar officieel geen X5 variant is zal in de tweede helft van 2021 op de markt komen.

BMW iX 3
Beschikbaar in 2021
Categorieën